Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | B Klári | 0 hozzászólás
"Egyszerűen
arról van szó, hogy a modern gondolkodás és profán kultúra ellenében
megtartsuk a tradicionális élet- és történelemszemlélet örökségét." (Julius Evola)
(A baloldali képen a Tradicionalista principális Egység ábrázolása látható)
- Az emberiség kultúrtörténete lényegileg kétféle látásmódot tartalmaz - minden egyéb ezek variánsa - melyek nem vallhatóak egyszerre, így választási kényszer áll fönn közöttük*,
*A hazai szférában talán Lukács György és Hamvas Béla** életművének bázikus különbözősége említhető kiemelten e témában.
**Hamvas Bélát előszeretettel zárja - a címkézéses technika segítségével - szómágiai karanténba a jelenleg uralkodó, a profánban vallásosan hívő, nyugati liberalizmus.
- Napjaink két legfontosabb kérdése: A mulandó és a halhatatlan differenciálása valamint a hamis és az igaz kultuszok megkülönböztetése.
- A modernista összeolvasztó stratégia* veszélyei és a lehetséges megküzdési módok.
*A "tolerancia"-elv, mint modernista csúcsfegyver. (Egy másik a fordítottság-elv.)
- A Nyugat válságának metafizikai tényezői és az ezt tápláló téveszmék.
- Az ó egyiptomi amonita monoteizmus az ehnaton-i principális dualizmussal szemben.
- Az Ószövetség modernista és az Újszövetség tradicionális jellege.
- A modernista és a szakrális magyar őshagyomány megkülönböztetése.
- A Paradicsom mítosz elemzése, különös tekintettel a kígyó motívumra.
- A keresztény éves ciklus.
- A hindu Juga ciklusok és a Sötét Kor.
- A nagy és a kis-én kultusz összevetése.
- Ha az illúziók burka felreped, a megkülönböztető* valósággal nézünk farkasszemet.
*A felülről letekintő, tehát felemelő, a középpontból fakadó szintetizálást, az azt megelőző különbségtétel hitelesíti.
- A természeti és a természet-feletti szeretet különbségei.
- Az egyetemes megnyilvánulás három arca.
- A középpont és a középponttalanság problematikája.
- A modern korban lehetséges cselekvési stratégiákról.
- A jövő.
Kétféle látásmód, kétféle Isten-kép:
"A cselekvésnek és a lét megalkotásának két egyetemes típusa van, amelyek összeegyeztethetetlenek egymással és választanunk kell közöttük." (Julius Evola)
"Földi és magasabb élet közt, Semmi és Istenség közt az embernek újra választania kell. Ez a két pólus, nincs harmadik birodalom." (Otto Weininger)
1.
Napjaink modernista ideológiai kakafóniájában - melyet exkluzív spirituális vakság ural - a legfontosabb kérdéssé vált az igaz és hamis kultuszok megkülönböztetése valamint a mulandó és a halhatatlan differenciálása:
A halhatatlan és a mulandó differenciálása:
"Ami mulandó az nem lehet halhatatlan."
"Semmi sem lesz majd halhatatlan, ami most nem az."
"Az
Igazság vagy fontos és nem változik, vagy változik, de akkor nem
fontos. Végül is az egészébe vett Igazság örök, és mint ilyen, nem
javulhat és fejlődhet."
(Ananda Kentish Coomaraswamy)
Hamis és Igaz kultuszok:
"A tenger egyetlen hulláma, bizonyos szempontból tekintve elkülönülő egységet képez, vég és kezdet, születés és halál. Más szempontból azonban a hullám magában nem is létezik, csupán a víz viselkedése, nincsen benne semmi elkülönülő egység, csupán víz." (Szögjal rinpocse)
"Mivel minden szakrális, ezért nincs "profán" valóság, csupán "profán" nézőpont lehetséges." (René Guénon)
"A kereszténység az égi igazság és a pogányság a földi igazság. A jövő útja a két igazság egyesítése, (...) azonban Krisztusnak és az Antikrisztusnak az egyesítése istenkáromló hamisság, a két igazság már egyesült Krisztusban, Isten egyszülött fiában, (...) rajta kívül nincs más igazság*." (D. Sz. Mereskovszkij)
* Sophia (Logosz; Dharma; Tao)- A "szentpétervári szimbolisták" (tradicionalista misztikusok) "az új (helyreállított) vallási öntudat" képviselőinek, a dolgok mögötti-fölötti valóságra alkalmazott fogalma (amiben a dolgok megnyilvánulnak, mint annak különféle arcai).
Amikor a szétzilált, elvilágiasított vallásosság mentálisan és emocionálisan irányul a transzcendencia felé:
A.
A Hullám alapállása: A krisztusi is és az antikrisztusi is (kvázi egyesség, "harmonizálás")= Profanizáló nézőpont (szellemi demokratizmus /relativizmus/); principális dualizmus.
Bogár László szellemi káosznak aposztrofálja ezt az aspektust és többek között így ír erről: "Végül, íme az első mondat diadalmas slusszpoénja: az iszlám és a demokrácia összeegyeztethető. Ez a mondat körülbelül annyira
értelmes, mintha azt állítanánk, hogy a szakralitás és az azt
felszámolni igyekvő deszakralitás harmónikusan illeszthető egymáshoz." (Bogár László: (A)rab nemzetek?)
Egy másik trükkös megoldás, az ún. "világnézeti semlegesség elve", ami valójában a deszakralizáló, a világiasságot abszolutizáló kultuszok burkolt előnybenrészesítése a tolerancia ("jóság") nevében, a szakrális szimbólumok és nyelvezet betiltása révén, amelyeket "erőszakos térítésnek" bélyegez, járat le és lehetetlenít el, ilymódon fordítva beállítván az agresszort és az áldozatot.
Amikor a mentális vagy emocionális irányultság öncélú:
B.
A Hullám nézőpontjának egy másik változata: Szakrális vagy Profán = Profán nézőpont (én - nem-én megkülönböztetés abszolutizációja) principális dualizmus.
A profanizáló és a profán látásmódokat
a szanszára abszolutizálása (a nihilista üresség kompenzálása) és ebből
fakadóan sajátos kettősség jellemzi: Egyfelől az ember-központúság -
mint életben maradási verseny -, másrészt a lényeg, hogy az ember (kis-én) jól érezze magát).
Ezeknek a gyakran elbűvölő, professzionálisan interpretált, mégis zavarba ejtő* nézőpontoknak az a veszélye, kockázata, hogy - szándékoktól függetlenül - az elmocsarasodás és a szétesés felé vezethet, mivel ha nem ismeri fel igazi - némely titkos tanítás szerint kizárólagos - jelentőségét annak, ami felfelé tartó önátlépésre készteti, akkor előbb vagy utóbb a lefelé tartó önátlépésre kényszerítő kozmikus erő terébe jut.
*Ott
hirdet egységet, ahol a szakrális megkülönböztet és ott különböztet
meg, ahol a szakrális Egységet vall, ezért ez a nézőpont gyakran az igaz
és hamis zavarának és a szintek összekeveredésének érzetét kelti.
(Osho /akit egyetemista társai Indiában "aranyszájúnak" hívtak/; Gourdieff; Rudolf Steiner; Lukács György; Alain de Benoist /a francia radikális jobboldal neopaganista irányzatának főideológusa/; Máté Imre "Yotengrit" táltos; Popper Péter; Ranschburg Jenő; Vekerdy Tamás pszichológusok; Müller Péter; "Krisna-tudat" és a "Big Mind" zen /ha "kozmikus tudat" (kis-én értelemben véve, mint Ész) elv valójában dharma-tagadást rejt./; a tradicionális vallások liberalizált /humanista, "az ember felé forduló"/ formái; szekták, szcientológia, "hitgyüli"; az ó-görög szofisták; az ó-egyiptomi Aton kultusz; stb..)
A tükör túloldala, az egyetlen pozíció ahol kiderülhet, hogy nincs tükör:
Amikor a transzcendenciára irányultság a törekvő teljes lényét áthatja:
C.
A Víz alapállása: Szakrális vagy Profán = Szakrális = Principális Egy-egység tanítása. (Az Antikrisztus nem egyenrangú Istennel.)
Átszellemített, felemelt élet (rend), amelyben a kis-én (pszichológiai ego) egyfajta hamis én, a csökkentendő nem-tudás (káosz) reprezentánsa. A lényeg, hogy Isten jól érezze magát, mert ez hozza ki az emberekből a legmagasabb színvonalat, a legtöbbet abból, ami potenciálisan bennünk van.
Nem az életben maradás, mint öncél, hanem az élet spirituális színvonala a fő kérdés: "Mindennapi kenyerünk fölötti kenyerünket add meg nékünk ma."
A témát természetesen nem tudjuk kimeríteni, de fontos lehet megemlíteni Nagardzsuna középút tanítását, miszerint se a jelenségvilágra, se az ürességre (színültig telt üresség) ne helyezzünk túlzott hangsúlyt.
Nincs beérkezettség, csak törekvés van, ami halálig tart:
"A differenciált embertípus az, amely személyiségként képes inkább aktív mintsem passzív magatartást tanúsítani mindazzal szemben, ami benne ösztönösség, impulzus, érzelmi jelleg, természet. Ő az, akiben legalábbis részben, megvan az ókori filozófia által belső uralkodónak nevezett princípium." (Julius Evola)
"Törekedj arra, hogy tisztességes légy, de sohase gondold, hogy az vagy." (Lí-cse)
(Krisztus; Buddha; Mohamed; Lao-cse-Konfu-cse; Csuang-ce; René Guénon; Hamvas Béla; Weöres Sándor; Czakó Gábor; Buji Ferenc; Baranyi Tibor Imre; Horváth Róbert; bizonyos sámán kultuszok; epheszoszi Hérakleitosz; Püthagorasz; az óegyiptomi Amon kultusz; stb..)
Al-'Arábí ad-Darqáwí: Az emlékezés rózsakertje című művében található Negyedik levelében többek között így ír:
""Mesterem
(Istennek teljék benne öröme) egyszer azt mondta nekem: "Mindig örömmel
hallom, ha valaki rágalmaz téged." S ugyanígy Al-'Arábí ad-Darqáwí is
örömmel hallja, amikor rágalmaznak téged - vagyis örömmel fogadja azt,
ami megöli az egódat (nafsz)
és felserkenti szívedet; míg ennek ellenkezőjét egyáltalán nem szereti:
mert csak az értelmét vesztett, elhomályosult lelkiismeretű,
meggondolatlan és tudatlan ember fordul érdeklődve afelé, ami serkenti
az egót és elpusztítja a szívet. Hiszen az embernek csak egy szíve van, s
mihelyt az egyik irányba fordul, a másik irányból elfordul - "mivel
isten nem teremtett két szívet az ember kebelébe." (Korán 33:3) És
ugyanebben az értelemben mondta a tiszteletreméltó mester, Ibn 'Attá
Alláh urunk is (Istennek teljék benne öröme): "Isten felé fordulni
annyit jelent, hogy elfordulni a teremtményektől; a teremtmények felé
fordulni, annyit jelent, hogy elfordulni Istentől.""
2.
A Modernizmus hagyománya a "Világban" keresi Istent és fő feladatának az "Élet" fenntartását és a pusztulás elleni küzdelmet tartja. A tradicio emberét "halálmániásnak", kvázi démonikusnak látja.
A Tradicionalitás hagyománya szerint a "Világ" Istenen belül van. Fő feladatának azt tartja, hogy ismét és ismét erőfeszítéséket tegyen annak érdekében, hogy a világegyetem Rendjével re-harmonizálódjon, amely viszonyba az önközpontú gondolkodás folyton belezavar. A modernitás emberét tévelygőnek, álspirituálisnak, spirituálisan vaknak, önsorsrontónak tartja.
3.
Az egyik forma a modernitás, az újítás-, megosztás-, a Kettő- hagyománya, a másik a tradicionalitás a helyreállítás-, rendbehozás-, az Egy- hagyománya.
4.
A modernség sokféleségpártiságot mutató tendenciája mögött az önmagán kívülinek alapvető dualista elutasítása sejlik fel, ami összeegyeztethetetlen a tradicionalitás alapvető Egy-ség szemléletével, amelynek viszont hitelességkritériuma a nemzeti-kulturális identitás magas fokú megélése, a hamis tanítás elleni küzdelem és a kizökkentség helyre-állítására való törekvés.
Érdekességként megemlíthető, hogy a két "életfa" úgy tűnik éppen fordítottja egymásnak, ami benyomás abból fakad, hogy míg a modernitás "egyenlőség-testvériség" proklamációjának további differenciálódása az elkülönülés felé mutat (vannak egyenlők és egyenlőbbek, hazatérés a megkülönböztetésbe, principálisan dualista kis-én Isten-kép), addig a tradicionalitás a nemzeti-kulturális és egyéb különbségek fontosságát hangsúlyozza, annak belátása, megélése által találja meg az utat, emelkedik az egyetemesség felé és hierarchikus szemlélete az Istenhez való közelség alapján szerveződik (hazatérés az Egy-ségbe: principálisan monoteista nagy-én Isten-kép).
(A Modernista principális Dualizmus ábrázolása.)
Egy másik megközelítésben, míg a (teremtett világ-központú) modernizmusra jellemző "kedvesség és elfogadás" kritérium mögött "örökös" békétlenség, addig a (kezdet és vég nélküli Teremtő-központú) tradicionalista őszinteség-becsület kritériuma mögött - abszolút értelemben - békesség képezi az alapállást.
5.
A Kis Halál*:
"Magad nélkül egészen Ő vagy." (Faríd al-Dín Attár)
"Íme, hát már nem én élek, hanem Krisztus él bennem." (Szent Pál)
"Amikor csinálsz valamit, égesd el magad, mint a jó tűz, nyoma se maradjon énednek."
"Ha mindent elengedsz, akkor adsz." (Sunrju Suzuki)
"Neki növekednie kell, nekem pedig kisebbednem." (János evangéliuma 3:30)
A modern ember "behódol a teremtett dolgoknak, amelyeken uralkodnia kellene, s dacol Istennel, akinek engedelmességgel tartozik." (Johannes Amos Comenius)
"Az önös tudattól lehetetlen megszabadulni, mégis meg kell próbálni. Ezt igazi természetünk akarja így." (Sunrju Suzuki)
Az erőfeszítésmentességet erőfeszítéssel, önfegyelemmel lehet megvalósítani. Nincs szó különleges állapotok eléréséről, pusztán az eredeti helyreállításáról, a megfelelő tartás felvételéről.
*A halállal való szembesülés nem ésszerűtlen halálkultusz, ahogy azt a felületes bírálói közhelyszerűen gondolják, hanem egy lelki gyakorlat, amely azt szolgálja, hogy ne legyen annyira kiszolgáltatottja a teremtett dolgoknak, hogy ne ragaszkodjon akár becstelenség árán is az élethez, így aztán elérheti, hogy nem mutatkoznak benne mohó és telhetetlen vágyak és ezáltal remek személyiséggé válik, aki sok csodálatraméltó tulajdonsággal rendelkezik, sőt mi több, hosszan élvezheti az életet. (Bővebben lásd.: Daidódzsi Júzan: A Busido alapjai. Szenzár Kiadó. Budapest. 2003. Szerk. és az Előszót írta: Kárpáti Gábor.)
6.
A Nagy Halál:
" Ifjú: De a halál nem lehet világosság, mert akkor vége mindennek!
Bab' Azíz: Hogyan lehetne a halál a vége annak, aminek nincs kezdete? A halál esküvő az örökkévalósággal. Most eljött az idő. Hagyj magamra. Gyere és borítsd be a testem homokkal."
7.
A modernizmus jin-esítő világa mögött, a kozmikus rend elveinek megfelelően, artikulálatlan jang halmozódik. Ezzel is magyarázható a nyugati világ permanens "békeharca" mögül minduntalan előtörő hatalomvágy és hisztérikus agresszivitás jelensége. Senki sincs a helyén: Az előtérben mindenki inkább férfi, a háttérben mindenki inkább nő.
Az aranykori energetikai képlet a jin-jang, amely esetében a küzdelmes rész felvállalt és így természetesen illeszkedik a nagyobb egészbe, amely felállásban a megalapozott béke is helyet kap. Ez a modell az ami potenciálisan magában hordozza a kör megnyílásának, így a jelenségvilágra fölülről való tekintés bölcsességének lehetőségét is.
Amikor
a tradíció világa kiüresedik, elfárad és így a profán felbomlasztó
hatásának már egyre kevésbé tud ellenállni, akkor egyfajta
ellenhatásként brutálisan túl-jangosodik és ez tovább fokozza a
jinesedés igényét, ami dominanciára jutván önmaga végső fázisa - a
hazugság világbirodalmának vérfagyasztó, falanszterikus álrendje - felé
vezet, amelyet teljes széthullás követ, amit a jangos virilitás, a
férfias energia iránti elsöprő rokonszenv hoz rendbe.
A jelenségvilág kozmikus körmozgása a ciklicitás képét mutatja.
8.
"A Káosz az, amikor a fiú apa, az apa pedig fiú.
A Rend az, amikor a fiú fiú, az apa pedig apa."
Konfuciusz
Miért létkérdés a tradicionalitás számára világosan tisztázni a kettő között fennálló különbséget és nem felvállalni a modernista lunáris stratégia által felkínált "békés" egybeolvadást?
1.
Mert ez - az időben - a Tradíció örökségének önfelszámolását jelentené.
Látni és láttatni szükséges tehát azt a problematikát, hogy ha az egyik fél - duplafedelű - együttműködése valójában versenyt takar, a másik fél viszont együttműködik, akkor - egy játékelméleti törvény szerint -, a versengő maximalizálja a hasznot, magyarán ebben a felállásban a tradicionalitás egyszerűen alárendelődik, majd felolvad a modernizmusban.
Pusztán
az "élni és élni hagyni" elv, a deklarált különbségeken alapuló
hierarchikus családiasság - amikor minden a helyén van - a békés együttélés (Istenben)
és ennek alapfeltételét képező őszinteség és becsület kritérium, a
nevén nevezés biztosíthatja azt, hogy ne gabalyodjunk bele végletesen a
globális pénzügyi háttérhatalom világmédiája véleménymonopóliumának
"politikailag korrekt" pókhálójába.
Az igazság teremt megalapozott békét.
A kérdést bonyolítja, hogy ez a megoldás viszont a modernista kettős mérce identitás (a felszínen együttműködik - a mélyben verseng) feladását kívánná meg. Így valószínűleg marad a kozmikus küzdelem (Mozgás) - belül és kívül -
a centripetális és centrifugális erők illetve a
horizontalizáló-örvénylő és a vertikalizáló-felemelő erők között, amely
hol csendet, hol dinamikát jeleznek a jövőre nézve is, a ciklicitás
törvényének megfelelően.
(Az "én - nem én" megkülönböztetésből
/pszichológiai egóból/ fakadó küzdelem
Tradicionalista szellemiségű ábrázolása.)
2.
"(...)
Valós helyzetünk igen siralmas és csüggesztő, ám ugyanakkor igen derűs
és reményteli is. (...) Ez az élet valós természete. Minden helyzetben
megtenni a tőlünk telhetőt (...). A végeredmény nem olyan fontos. Megtenni minden tőlünk telhetőt, ez minden, ami tőlünk telhet."
(Gudó Vafu Nisidzsima: Találkozás az igazi sárkánnyal. Túlpart Kiadó. Bp.. 1997.)
3.
„Az,
ami egy bizonyos szempontból rendnélküliség és felfordulás, az
ugyanakkor egy hatalmasabb rend szükségszerű eleme, és elkerülhetetlen
következménye azoknak a törvényeknek, amelyek minden megnyilvánulás
kibontakozását irányítják. Szabad legyen azonban határozottan kimondani,
hegy ez nem ad okot rá, hogy az ember belenyugodjon a pillanatnyilag
eluralkodni látszó rendnélküliségbe, vagy pusztán passzívan behódoljon a
sötétségnek, mert ha ezt kellene tenni, akkor biztosíthatunk mindenkit,
hogy mi is csendben maradnánk. Ellenkezőleg, jó okunk van a
végsőkig törekedni a „sötét korból” való kiút előkészítésére, mert
számos jel mutatja már, hogy nincs messze, sőt mindenki számára küszöbön
áll e periódus vége. Ez is egy része az események előre kijelölt
rendjének, minthogy minden egyensúly két ellentétes tendencia egyidejű
akciójának a gyümölcse; ha az egyik vagy a másik akció teljesen
megszűnne, az egyensúlyt visszaállítani többé sohasem lehetne, mert egy
ellentét egyik tagjának sincs a másik nélkül értelme; ily módon aztán az
ember minden látszat ellenére is biztos lehet benne, hogy minden
részleges és ideiglenes egyensúlytalanság hozzájárul végül a totális
egyensúly tökéletes megvalósulásához.”
(René Guénon: A modern világ válsága. Kvintesszencia Kiadó. Debrecen. 2008. Előszó. /részlet/)
A Nyugat válsága:
"A
hamis spiritualitás a spirituális megújulással azonosítható, valamint
hamis spiritualitás az az új kor amibe minden eszközzel hajtják az
emberiséget." (René Guénon)
"Szabályok nélkül a szív elkorcsosul és az emberek letérnek a helyes ösvényről." (A kardforgató legendája)
"Régóta sejtjük, hogy amit „környezeti” válságként szoktunk leírni, valójában egy mély erkölcsi és szellemi válság megjelenési formája, de mostanában meglehetősen sokkoló bizonyossággal is szolgáltak erre a világot uraló erők." (Bogár László)A metafizikai válságot tápláló téveszmék (a teljesség igénye nélkül):
1. A "minden relatív" elképzelés:
Voltaképp a Dharma, a Mindenség isteni rendje, tehát a természet-fölötti igazság tagadása. Ezzel a problematikával kapcsolatban F. M. Dosztojevszkij többek között a következőket jegyzi meg:
"Ha nincs Isten (nagy-én), mindent szabad.".
2. A vertikális könyörületesség elv helyett bevezetett, horizontalizáló tolerancia követelménynek súlyos következményei lehetnek:
A hamis tanítás elutasításának tiltása - "tolerancia" elv - szándékolatlanul is, a hamis és az igaz keveredését segíti elő, ami súlyos szemléleti problémákat okozhat, kaotizálhat, óhatatlanul felbomlasztás erőit szolgálhatja. Erre a veszélyre René Guénon is felhívja a figyelmet: „Semmi más, mint a világos és a sötét aspektusok közötti zavar képezi a tulajdonképpeni „sátánizmust”.” (A "sátánizmus" kifejezést nem banális-konkrét, hanem elvont értelemben használja. Egyébként is a legtöbb ember azt hiszi magáról, hogy jó, függetlenül attól, hogy valójában mit képvisel a világban.)
3. A "légy önző" tanítás:
A "helyes" és "sikeres" magatartás zálogának azt tartja, ha a "kettős könyvelés" attitűdjét az együttműködés, a "rendesség", a "feltételek nélküli párbeszéd" álarca mögé rejti. Ez a modell, a fel nem fedezett önsorsrontás dacára, lehet ugyan, materiális értelemben eredményes, de abban az esetben is csak akkor, ha a másik fél együttműködik, míg elhiszi az én kooperációs szándékomat és nem veszi észre, hogy ez valójában versengést takar. Ha azonban ez többségi életstratégiává válik, akkor a mindenki küzd mindenki ellen kaotizáló helyzete alakul ki (a horizontális kölcsönösség, rosszabb esetben az erősebb kutya b...k primitivizmusa, a magasabbrendű vertikális-hierarchikus kölcsönösség elv helyett).
4. A kettős üzenet (double-bind) problematikája:
A Nyugati világ egyik legnagyobb problémája, hogy a béke, tolerancia és antirasszizmus elveket képtelen összhangba hozni az ószövetségi kiválasztottság elvvel és így a kettős üzenet kvázi betegítő jelensége szinte átitatja egész szanszárikus valóját, amit azzal súlyosbít, hogy az ellentmondás feloldását ellehetetleníti a tabusítás gyakorlatával.
Mindebből következik, hogy gyakran nem érti és arroganciánk ítéli a kölcsönös szeretetteljes elfogadás ajánlatával álcázott elutasítás (gőg) - más kultúrák általi - elutasításának reakcióját, így abba a csapdába esik, hogy gyakran mást vádol azzal az agresszióval, amit maga váltott ki paradox őszintetlenségével.
5. A bivalyt-uraló...(a vízenjáró; tigrislovagló):
A metafizikai válságban lévő Nyugaton, a neospritualitásban való feloldódás nélküli Istenkövető viselkedés lehetséges formái:
Az óvatos vándor nem hagy lábnyomot;
a gondos-beszédű nem kelt haragot;
jó számolónak nem kell tábla;
ki ajtót zárni tud, zár nélkül is bezárja,
hogy ki nem nyitják;
ki csomót kötni tud, kötél nélkül is megköti,
ki nem bogozzák.
Ezért a bölcs
vigyáz az emberekre,
senkit meg nem vetve;
ügyel a létezőkre,
semmit el nem vetve.
Ez a kétszeres világosság.
A jó a rossznak tanítója,
a rossz a jónak támasztója.
Ha nem becsülik tanítóikat,
ha nem szeretik támasztóikat:
olyan a legbölcsebb, mint a legvakabb.
Íme a legmélyebb és legsúlyosabb.
81. vers
Nem szép az őszinte szó,
nem őszinte a szép szó.
Nem ékes-szavú a jó,
az ékes-szavú nem jó.
A tudó nem beszél,
a nem-tudó beszél.
A bölcs nem gyűjt,
mindent az emberekért tesz
és neki is jut;
mindent az embereknek ad
és neki is jut.
A természet út-ja
segít, nem sarcol.
A bölcs ember út-ja
használ, nem harcol.
Lao-cse: Tao-te-king.
(Az ÚT és ERÉNY könyve. Weöres Sándor fordításában)
(Más autentikus küzdési stratégiákról részletesebben a szempontgyűjtemény vége felé találhatók írások.)
Ehnaton a modernista fáraó és a tradicionális Amon kultusz:
Bevezető:
"Nem énrám, hanem a Logoszra hallgatván bölcs dolog elismerni, hogy minden Egy." (Epheszoszi Hérakleitosz)
"Az őskori istenkirályságban élő, kozmikus kapcsolatokkal rendelkező ember »humanizálódott«, vagyis: államformája szétesett, vallásossága megingott, társadalmi formája felbomlott, tiszta látása megzavarodott, élete és sorsa széttöredezett. Ma a teljes széthullottság korát éljük." (Hamvas Béla)
"René Guénon művei, úgy látszik, mint Evola és Ziegler számára, ma csak olyan embernek jelentenek lényeges és elhatározó lépést, aki az újkor egész filozófiáját végig nyomozta, de az ötszáz év egész világában egyetlen abszolút gondolatot, egyetlen szilárd kiindulópontot, egyetlen kétségbevonhatatlan igazságot sem talált. Sőt ennél több: azt, ami az újkori Európában abszolút kiindulópont és igazság lehet, azt azoknál találja meg elnyomva, torz alakban, töredékesen és elsápadva, akiket a tudomány fantasztának, rajongónak, misztikusnak bélyegzett, és komolyan se vett." (Hamvas Béla: René Guénon és a társadalom metafizikája. /internet/)
"Az igazságot mindenki tudni véli, de mindenki csak a magáét. A sok fény viszálya - sötétség, s csak ahol egyetlen nap süt, van világosság." (Su-king. In.: Hamvas Béla: Anthologia humana. 1990.)
Vizsgáljuk meg, hogy szellemi értelemben mi történt Egyiptomban Kr. e. 1250 táján:
1.
A régészeti kutatások alapján valószínűsíthetően mezopotámiai eredetű egyiptomi kultúrának Amon tradíciója egyistenhit, monoteizmus volt. Érvényes rá is, amit René Guénon idéz A. K. Coomaraswamy-tól a hindu és ógörög állítólagos politeizmus kapcsán: "Szükségtelen szólni arról, hogy az Isten ilyesfajta multiplicitása nem politeizmus, mivel mindegyik a Szupremális Istenség angyali természetű alávetettje, annak a Szupremális Istenségnek, amelyből eredetüket is merítik, és amelyben, amint azt oly gyakran említik, ismét eggyé lesznek." (René Guénon: Monotheizmus és Angelológia. In.: Axis Polaris. Tradicionális tanulmányok. II. Stella Maris Kiadó.)
Egy más megközelítésben: "Ua en ua - "Az Egyetlen az Egyetlenek között", - "Isten egyetlen és egyedüli, és senki más nincs őmellette" - olvashatjuk az egyiptomi titkos tanításban. - "Egy és Egyetlen, dicsőség tenéked!" - így imádkoznak Amonhoz Thébában és csaknem így Rához Heliopoliszban, Hnumhoz Hermupoliszban, Pthahoz Memphiszben. Ezek mind Egyiptom istenei, mind egy olyan körvonalnak a pontjai, amelynek középpontja az egy Isten, és Egyiptom bölcsessége nem tesz egyebet, mint hogy ezeket a pontokat összeköti a középponttal. "Te vagy az egyetlen Isten. Te minden alakot egy alakban egyesítesz! "Az istenek a Te tagjaid, Uram!" Az istenek mind feloldódnak egymásban, s elvesznek az Egyetlenben." "
(D. Sz. Mereskovszkij: A kelet titkai. Holnap Kiadó. 1992.)
2.
"Az emberek ama empirizmus szintjére zuhantak, amit Platón úgy megvetett, és azoknak a görögöknek a szintjére, akiket Ploutarkhos kigúnyolt, mivel többé nem voltak képesek megkülönböztetni Apollónt Héliosztól, a valóságot a jelenségtől."
(Ananda Kentish Coomaraswamy)Ebben a látásmódban nincs Nagy-én és kis-én, mivel az utóbbi Én-né /Ego-vá/válva, mint egyetlen "releváns" valóság tételeződik, másképp fogalmazva vagy nem látja vagy nem különbözteti meg a nagy-én-t a kis-éntől, kvázi összetéveszti őket és ezáltal a kis-ént abszolutizálja. Ebből következően - mert a Fény Istent tekinti egyetlen Istennek, míg a "sötét ellenlábast" egy legyőzendő, ateista "tény"-nek, nem-"Élet"-nek - önmagát tévesen monoteizmusnak tekinti.
Ez a principális dualizmus - amelyben az "Élet" vívja meg nem szűnő csatáját a "Halál" ellen - tulajdonképpen "monoteista" dualizmusnak vagy "ateista vallásnak" is nevezhető (Vö: freudizmus.), amelyben az életet "teremtő" Ész, a Fényhozó, jelenik meg egyetlen Istenként.
Ilyen értelemben egy olyan szemléleti újításról beszélhetünk, amely a monoteista Amon kultusz megfordításán és dualizálásán alapszik. Az ehnaton-i modernizmus Fény-Ész kultusza tehát csak látszólag monoteizmus, valójában principális dualizmus, mivel az Életelv és Halálelv relatív küzdelmét abszolutizálja. (Vö.: Sigmund Freud életösztön-halálösztön hipotézisével.)
A jelenség egy modernizációs törekvésnek tűnik, aminek veleje, hogy az Állandóság központú helyett, egy Mulandóság központú kultuszt részesít előnyben, s így nem túlzás egy korabeli szemléleti forradalomról, radikális újításról, reneszánszról, felvilágosodásról, mások szerint pedig elhomályosulásról beszélni.
Érdekességként megemlítendő, hogy a régészeti leletek tanúsága alapján valószínűnek tűnik, hogy Ehnaton Élet- és Embercentrikus ideológiájának fellépését hasonló antitradicionális vérengzés és kegyetlenkedés kísérte, mint ami például a Nagy Francia Forradalmat jellemezte.
3.
"Az
a szárnyas kígyó, amely az egyiptomi Királyok Völgyének egyik
sírfestményén az élet teremtésének központi jelképe, amely a sötétségből
kihasítja a világosságot, és a végtelenség jelén (kulcsán) átbújva
megteremti az anyagi létezést, majd két szárnyával védelmezi az új
minőségű végtelenséget. Ez a szárnyas kígyó fejezi ki az univerzum
energiáinak beáramlását a térbe és az időbe. (...) Feltehetjük a
kérdést, hogyan, mikor és mitől lett a kígyó-sárkány végképp démonikus,
negatív figura? (...) Ennek az erőnek a negatív értelmezése, sőt
démonizálása - világképfordulás*
nyomait őrzi. Valamikor, valahol megzavarodott a világegyetem korábbi
élő** és szakrális felfogásának központi gondolata. (...) A sémita népek és - főleg az Ószövetség hatására - az európai népek elfogadták
a gonosz kígyó jelképét. Várkonyi Nándor mutatott rá szépen, hogy ez
nem volt véletlen, ugyanis valójában ezek a népek teremtették az én-kultuszt, s változtatták a történelmet az individuum történelmévé.
Az ő szemükben a sárkány kártékony, mert a természet érintetlen
őserejét*** jelképezi, amivel az azt uralma alá hajtó emberiség
végzetesen szembefordul. Vélhetőleg erről a világképváltásról szól a
Nagy Pán halott jól ismert, rejtélyes képlete is."
(Zelnik József: A Kehely. Ökotáj. 41.-42. szám. 2009; Vö.: Czakó Gábor: A Nagy Semmi-terv. Ökotáj. 41.-42. szám. 2009.)
*A világképfordulás ott keletkezik ahol a relatívra azt hiszik, hogy abszolút. Az abszolútat pedig nem látják vagy azt hiszik, hogy relatív.
**Az "élő világegyetem" teória, mivel mulandóság-kultuszra utal, tradicionalista szempontból vitatható.
***Természet-feletti.
4.
„”Hátha nemcsak a jólétet szereti az ember? Hátha ugyanannyira szereti a szenvedést is?...Az
ember néha rettenetesen szereti a szenvedést – szenvedélyesen; ez is
tény!...Ami pedig az én személyes véleményemet illeti – csupán a jólétet
szeretni valósággal illetlenség. Jó-e, rossz-e, de néha törni-zúzni is
nagyon kellemes. Én tulajdonképpen nem a szenvedés mellett kardoskodok,
de nem is a jólét mellett…Én…a saját szeszélyem mellett kardoskodok, meg
amellett, hogy azt biztosítsák nekem, ha szükségét érzem…szent meggyőződésem, hogy az ember sohasem mond le az igazi szenvedésről, vagyis a rombolásról és a káoszról.”
(Dosztojevszkij: Feljegyzések az egérlyukból.)
"„Az
egérlyukból való ember” Babilonban született. Babilon elsőként ismerte
föl, hogy „néha igen jólesik valamit összetörni” – és összetörte
Egyiptomot. Babilon megfordított Egyiptom, egy olyan Egyiptom, amely
inkább akarja a szenvedést, mint a jóérzést. Incipit tragoedia – itt
kezdődik az emberiség tragédiája. (…) A „pincelyukban” sötét van.
Dosztojevszkij pincelyukbéli embere megismétli a „homályos” Hérakleitosz
szavait: „Az ember éppúgy szeret szenvedni, mint jól érezni magát.”
Éppen ez az „ellentétes és harmonikus” az ember lényegében és Isten
lényében is, mert Isten maga „éjjel-nappal, tél-nyár, háború-béke, éhség-jóllakottság: minden ellentét”. Két elv istenben, két arc egy harmadikban – háromszoros „anantiizmus.””
(D. Sz. Mereskovszkij: Kelet titkai. Holnap Kiadó. 1992.)
5.
"A
másodlagos babiloni hagyományok* alapján íródott zsidó Genezis** a
szent Tudás Fájáról való gyümölcs leszakítását és elfogyasztását
bűnbeesés - nek minősítette. A beavatás eredeti értelme így pont a
visszájára fordult, és az isteni Tudás tiltott gyümölcs lett. (...) Magukat
az individuális Ego-jukkal azonosították és ehhez ragaszkodtak, a lélek
misztikus haláláról szóló tanítást, a valóságos halállal azonosították." (Szathkányi Attila: Az aranykor és eleink igézete. Főnix Könyvműhely. Debrecen. 2003.)
*Az elsődleges babiloni illetve káldeus hagyomány sumer gyökerű nagy-én kultusz volt, bár erősen "lunáris" jelleggel.
(Lásd.: Turán.
- fejezetet a Dr. Baranyi Tibor Imre: Fejlődő Létrontás és Örök
Hagyomány. - című könyvéből. Kvintesszencia Kiadó. Debrecen. 2008.)
**"Másrészt
pedig a bábeli torony történetéből, amelyben az emberek közeledése az
égi világhoz ("építsünk tornyot, melynek teteje az égig ér") Jahve
drasztikus válaszlépése miatt csaknem antiteizmusként,
istenellenességként jelenik meg." (Buji Ferenc: A transzcendencia szekuláris és okkult degenerálódása.)
6.
"Isten
Mózesnek és Józsuénak merőben időbeni ígéreteket tett, olyan korban,
amikor Egyiptom a lélek örök üdvösségére törekedett."
(Simone Weil: Izrael. Corona Borealis. Északi Korona. XIX. szám.).
Ez
a gondolat - többek között - rámutat az Ószövetség vallási csapdájára,
arra, hogy kozmikus mitológiai képletek és teológiai fogalmak keverednek
a zsidó nép történetének vélt vagy valós elemeivel, vágyaival valamint
az explicit és implicit tartalmak néhol előforduló fordítottsága, amiből
a Mózes-hit és a judeo-kereszténység ellentmondásai fakadnak.
(Vö.: Zelnik József)
7.
Sigmund
Freud szerint Mózes Aton pap volt, aki a régi törzsi, büntető és
jutalmazó Viharisten attribútumait, az atoni fénykultusszal egészítette
ki.
(Sigmund Freud: Mózes, az ember és az egyistenhit. In.: Mózes. Michelangelo Mózese. /Két tanulmány./ Európa Kiadó. 1987.)
8.
"A
nyugati gondolkodás, sőt az ember abban vétkezett, hogy időbeli
világban él ahelyett, hogy hinduk módjára az időt csapdának tekintse,
egyfajta eredendő bűnnek."
(A. K. Coomaraswamy: Önmegsemmisítés. Camelot Kiadó. 2000. Buji Ferenc előszavával.)
9.
A jelenlegi modernizmus és a vele látszólag szemben álló, valójában annak fokozásáról szóló posztmodernizmus gyökerei kapcsán ""elegendő
itt a zsidó "szakrális racionalizmusra", a görög demokráciára vagy a
római funkcionalizmusra gondolni. Mindenesetre ami mindhármat összeköti,
az a sacrummal való erősen meglazult viszony."" (Buji Ferenc: Isten halálától, az ember haláláig. Ökotáj. 41-42. szám. 2009.)
10.
A
Bibliában szereplő két istenfelfogás tulajdonképpen éppúgy
összeegyeztethetetlen, mint a Mahábháratában Durjóthana és Juthistira
viszonyulása a szakralitáshoz. Ráadásul nem tudjuk eldönteni, hogy belül
zajlik e a tusakodás - a kis-én és a Nagy-én között a Főhatalomért -
avagy kívül. Például a jézusi tanítás, mint a posztdualitás tanítása, a
jahvei - fény-árnyék harca - istenkép elutasításán alapult és ennek
talaján jött létre az Újszövetség. Így az a paradox helyzet állt elő,
hogy az Ószövetség jobbára modernista tanítását, az Újszövetség
retradicionalizálta, ami tulajdonképpen az aranykori szakralitáshoz való
visszatérésként értékelhető, tehát ilyen értelemben az "Ószövetség" a modern, míg az "Újszövetség" a tradicionális (retradicionalizáló) tanítás.az esetleg elfáradt, eltorzult tradíció rendbehozásának, helyreállításának olykor jogos ambíciója - például ami reformációt eredetileg kiváltotta - a "visszatérés a gyökerekhez" elvnek, Krisztushoz és nem az Ószövetséghez való visszatérést kellene jelentenie.
Ebből következik, hogy
Az egyébiránt zsidó származású Otto Weininger a következő drámai gondolatokat pendíti meg a témával kapcsolatban:
"A zsidó valóban "Isten mostohagyermeke a Földön"; és nincs egyetlen zsidó (férfi), aki - ha még oly homályosan is - ne szenvedne
zsidó mívoltától, tehát a legmélyebb értelemben vett hitetlenségétől.
Zsidóság és kereszténység -
előbbi a legszétszaggatottabb, a benső azonosságtól leginkább mentes,
utóbbi a legerősebb hitű, leginkább Istenben bízó lét - így a
legtávolabbi, legmérhetetlenebb ellentétet képezik. (...) De téves volna
azt hinni, hogy a zsidó gyűlöli Krisztust; a zsidó nem az Antikrisztus, csak a zsidó semmilyen módon nem viszonyul Jézushoz; szigorúan véve csak az árják - az árja gonosztevők - gyűlölik Jézust. A zsidó csak érzi, hogy Jézus - mint valami, amit eszével nem tud jól felfogni, ami felfogásától távol áll - zavarja és kellemetlenül bosszantja őt. Mindazonáltal
az Újszövetség - mint az Ószövetség legérettebb virágáról és
legmagasabb tökéletességéről való mese, valamint a művi hozzáigazítás,
ami az újat a régi messiási ígéretekhez idomította - a zsidóknak nagyon kapóra jött; ez lett legerősebb külső védelmük. (...) Krisztus
az az ember, aki a legerősebb tagadást, a zsidóságot magában legyőzi,
és így megteremti a legerősebb tételezést, a kereszténységet mint a
zsidósággal legellentételesebbet. (...) Krisztus nagyon is zsidó volt, de csak azért, hogy a zsidóságot magában a legteljesebben legyőzhesse; mert aki a leghatalmasabb kétség felett diadalmasodik, az a leghívőbb; aki a legvigasztalanabb tagadás fölé emelkedik, az a legpozitívabb
igenlő. A zsidóság volt Krisztus sajátlagos eredendő bűne; a zsidó
mivolt feletti győzelme az, amivel Krisztus gazdagabb, mint Buddha,
Konfucius és mindenki más. Krisztus a legnagyobb ember, mert ő a legnagyobb ellenféllel mérkőzött meg.
Talán Ő volt és ő is marad az egyetlen zsidó, akinek sikerült a zsidó
mivolt legyőzése: az első zsidó lenne egyúttal az utolsó is, aki teljes
egészében kereszténnyé lett; azonban talán még ma is megvan a
zsidóságban az a lehetőség, hogy Krisztus támadjon belőle, és a
legközelebbi vallásalapítónak alighanem ismét előbb a zsidó mivolton
kell keresztülmennie. (...)
Heródes napjai óta manapság láthatjuk a zsidóságot legmagasabban. A modernség szelleme zsidó, bárhonnan nézzük is. "
Másutt így ír:
"A zsidóság megváltója, a zsidóságtól való megváltó." (Otto Weininger: Nem és Jellem. Kvintesszencia Kiadó. Debrecen. 2010.)
vagy ahogy a Biblia szól erről:
"Krisztus a zsidóknak botrány*, a pogányoknak meg balgaság**." (Kor, 1, 23.).
Mások azt mondják, hogy a modernista vallás egy abszolutizált Ószövetség egy relativizált Újszövetséggel színezve vagy említhetnénk azt a vélekedést, amelyik a modernizmus kapcsán a szanszára, tehát az érzékszervi valóság abszolutizációjának vallássá-válásáról beszél.
* A "botrány" annak
felismerése, hogy a krisztusi univerzális identitás (nagy-én) és
természet-fölötti szeretet kultusza összeegyeztethetetlen az etnikai
kiválasztottságra (kis-én értelemben) és a természeti szeretetre alapuló
"élet igenlő" vallással.
Mindenesetre talán nem merészség az a gondolat, hogy az egyetemi alapműnek számító "Az öt világvallás" című könyv lényegileg fejezi ki a nyugati gondolkodás alapvető metafizikai zűrzavarát, hiszen
a "világvallás" jelleg kevésbé földrajzi elterjedettséget jelez, inkább
szellemi kategória, amely kifejezi az adott látásmód univerzális,
élet-fölötti jellegét, a világegyetem isteni rendjét képező Egyben való
hitet, amely - példának okáért - összeegyeztethetetlen
a judaizmus etnocentrista dualizmusának életkultusz felfogásával
(eltérően a másképp etnocentrikus hinduizmus dharma-tanától). Egy, talán
majd a jövőben megszülető hasonló témájú könyv címének ezt is
javasolhatnánk: "A tradicionális világvallások egyetlen eszmeisége összevetve a modernizmus világiasság központú világvallásának ezerféle ideológiájával.". Talán boldogabb lenne a világ.
**A "balgaság"
a pogány dualizmusra (dualista élet-természet kultuszok) és a görög
szofisztikára utal, amelyek - talán nem érdemtelen említeni - szintén a
modernista hagyományhoz sorolható látásmódok, akárcsak az ó-egyiptomi
Aton kultusz.
Azonban nálunk is létezik egy szakrális, a végső Egy-re való emlékezés - az "íjfeszítő népek" bázikusan turáni-szkíta* Nimród vonalának megfelelően** - amire nem csak az aranykori hagyományra utaló jelképek a turul - a szarvas - az életfa, mint világtengely - az egyetemes Nap kultusza (az aranykori szakralitásra utaló szimbólumokról bővebben: René Guénon-nál) utalnak, vagy a felfelé egységesítő gyök-nyelvünk és gyök-zenénk (Czakó Gábor-Juhász Zoltán: Beljebb a magyar észjárásba), hanem például Magyar Pál (Paulus Hungarus) - a XIII. sz. első fele bolognai egyetemének rektora, a Pápa által Magyarország első inkvizítorának kinevezett teológiai szaktekintély - benyomásai is megerősítenek:
"Nem
vétkezik az, aki állati áldozatok bemutatásával tiszteli a Napot ha ez
isteni kinyilatkoztatás világosságánál teszi: és ezt a régi magyarok
papjainak javára mondom, még akkor is, ha ez a kinyilatkoztatás a régiek
legfőbb lényétől ered, mert ez Istennel (nagy-én) azonosítható."
(Szathkányi Attila: Az aranykor és eleink igézete. Főnix Könyvműhely. Debrecen. 2003.)
Ez alapján úgy tűnik, hogy például a Szent István*** - Koppány (Aki bizánci keresztény és ráadásul akkor még nem volt éles elkülönülés a nyugati és a keleti egyház között.) testvérháború kevésbé vallási, sokkal inkább trónöröklési jogvita miatt tört ki, bár kétségkívül volt egy nyugat-kelet orientációs különbség is.
"Koppány (akár: Koppány király) és Szent István szembeállítása - ma már - nem lehet megalapozott, noha a közöttük lévő ellentét - akkor - valóban végletes volt. Lehet, hogy Szent István cselekedetei - némely vonatkozásban és utólag is -elmarasztalhatóak, de -mindent mérlegre téve - azt, amit egészében tett, helyesen tette.
Koppány is, és István is tradicionális trónkövetelők voltak, s a tradicionális legitimitáson alapuló értelemben: tradicionális uralkodók is. Mindkettőjüket - visszatekintve - tisztelnünk kell. A magyar történelemben volt két három (két biztos és két bizonytalan érvényű) kettős legitimitás.**** Koppány és István kettős legitimitása volt ezek között az első bizonyos érvényű kettős legitimitás." (László András: Szellem, jobboldaliság, tradíció. Jegyzetek rész. /internet/)
*"Az
Ermitázsban állították ki a pazyriki kurgánt, egy 2400 éves szkíta
királysírt. Sok vonatkozásban olyan volt, mintha székely épületet láttam
volna. Középen feküdt a király egy szarkofágban, feje emlékeztetett egy
székely ember fejére. A kurgán körben ki volt bélelve nemeztakarókkal,
ezeken életfák voltak: tulipánszáron hajló bimbók, madarak, s azzal a
technikával készültek, amivel a magyar pásztorok szűreit hímezték.
Azonkívül pörgebajszú lovas vitézek is mellettük, olyanok, mint egy-egy
magyar huszár. Ezek a király előtt tisztelegtek: ez is a mi népi
világunkra emlékeztetett. Fából faragott relíkviákat is láttam: hintót,
lószerszámot s mellette szkíta aranyszarvasokat is. A szarvasokat mindig
csodáltam, s több helyen meg is faragtam a szobraimban: Győrött vagy
Kőbányán, a Magyar Oltáron, ezek jelezték a származásmondák jelenlétét
ősidőktől fogva. Végül gyönyörű kőből faragott kun babákat is láttam a
folyosón, olyanok voltak, mint egy-egy csángó asszony: virágot tartottak
a kezükben, kendő volt a fejükön, és hatalmas gyöngysor a nyakukban.
Ezek döntően kihatottak a szobraim alakulására, állásfoglalásomra. Mikor
a kurgánt megnéztem, úgy éreztem, otthon vagyok egy magyar múzeumban,
magyar ősleleteket látok." (Szervátiusz Tibor)
16.
Az Út nem sztráda, hanem Kör.
Szenvedéseken és tévedéseken keresztül vezet és függ a
sikerekhez-kudarcokhoz való hozzáállástól, az attól való függetlenedés, a
tettre koncentrálás és a gyakorlás minőségétől.
17.
Az
idősek nagyra értékelésének hiánya (Dino Buzatti: Hajtóvadászat
öregekre) , magárahagyása többek között a Hagyomány átadását is gátolja.
A
bölcsesség értékeinek el nem ismerése, a nivelláló tegeződés mánia
(elsősorban a nyugati mintájú, károsan színvonaltalan gagyi rádiók
ismétléses technikája által bevezetve), a kölcsönös tisztelet meg nem
adása, mint kulturális mélyrepülés* összefügg a modernista fiatalság-kultusz
"sose halunk meg" infantilis szemléletével, amelynek problematikus
volta legfőképpen a halálhoz való viszony zavarából fakad**. Ennek egyik
tünete, hogy újabban a temetésre divat "lezser" öltözetben megjelenni.
Egy másik a Haloween ünnep erőltetése***.
* "A
sündisznók társasága egy hideg téli napon szorosan összebújt, hogy
egymás melegével védekezzenek a megfagyás ellen. De hamarosan érezték
egymás tüskéjét, ami szerte is terelte őket. Amikor a melegedés
szüksége újra összebújtatta őket, ismétlődött a másik baj; úgyhogy
a két rossz közt hányódtak, míg rá nem jöttek, hogy van egy közepes
távolság, amelynek betartásával legjobban meg tudnak egymás közelében
lenni. - Így hajtja a társas élet szükséglete, amely a saját ész
ürességéből és egyhangúságából ered, az embereket egymáshoz, de sok
kellemetlen tulajdonságuk és kiállhatatlan hibájuk ismét szétzavarja
őket. A végre is kitapasztalt közepes távolság, amely mellett az
együttlét lehetséges: az udvariasság és a finom modor." (Artúr Schopenhauer: Forgácsok.)
**A modernistának a Mozgás segít, hogy megtörje vele a Csendet. Ezért vallja, hogy a küzdelem "élet", a nyugalom "halál".
A
tradicionalistát a Mozgás a Csend felé segíti. Ezért vallja, hogy a
küzdelem a rend ergo a nyugalom (harmónia) helyreállításáért folyik.
***A halál "kifigurázása": Haloween, annak méltóságteljes elfogadása és meghaladása helyett: Halottak napja.
18.
A: A mesterem agyvérzést kapott, de már jobban van.
B: Hogy-hogy egy mester agyvérzést kapott?! Akkor nem lehetett igazi mester. Az igazi mesterek nem kaphatnak agyvérzést!
A: Pontosan az ilyen megjegyzésektől kapott agyvérzést.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A kis-én és a nagy-én
Honnan ered a magyar Mária kultusz?