Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Részlet Gál György Sándor: Majális c. életrajzi regényéből
Részlet a VII. fejezetből
Dr. Koronghi Lippich Elek miniszteri tanácsos, a Közoktatásügyi
Minisztérium képzőművészeti osztályának vezetője ajtaján fiatal festő
kopogtatott.
- No, mi járatban, Tivikém? - kérdezte a miniszteri tanácsos Zemplényi
Tivadartól.
- Méltóságos uram, bármilyen csodálatos is, én most nem azért jöttem,
hogy a régen beígért Ráth-díjat szorgalmazzam...
- Ne is sürgesd, mert megsúghatom neked: az már a tiéd!
- Szóval azért jöttem, méltóságos uram, mert Szinyei Merse Pali
bátyámról akarnék méltóságoddal beszélni. Eperjesről kilátogattam hozzá
Jernyére. Ebédeltünk, nem kímélve sem a tálat, sem a borosüveget, Pali
bátyám azt mondja: van itt nála annyi eszköz, állvány, szűztiszta
vászon, finom külföldi festék, itt csak korhad, porosodik az egész... ha
kedvem van, vigyem el. Így mondja: "Viheted a bemázolt vásznakat is,
legföljebb lealapozod újra..." Gondolom: üsse kő, nézzük meg a sok
ócskaságot. Valóban, fölfeszítünk egy ódon, nyikorgó ajtót - csak így
mondhatom: kifeszítettük, mert a rozsda megkötötte már a sarokvasakat
meg a zárnyelvet is. Persze por, piszok mindenütt. Azt hiszem, tíz
esztendeje nem járt ott egy lélek sem, nem nyúlt ő azóta ecsethez, pedig
még csak ötvenéves. Mondom: lássuk az ócska vásznakat! Szinyei valamit
motoz a sarokban, köhög, prüszköl a felszálló portól, aztán odadob
elébem valamit. Megnyálazom a tenyerem, letörlöm a vásznat. Ide
hallgasson, méltóságos uram: csoda nyílt meg előttem! Én ilyen szép
képet magyar festőtől még sose láttam. Szinyei rám mordult: "Jó lesz?!"
"Hogy jó-e? Csak nem akarja ezt elpusztítani, bátyám?" "Mire
tartogassam?" "Arra, hogy ezt a képet felvigyem Pestre, és bemutassam az
okosoknak. Mi is a kép címe?" Csak a bajsza alatt dörmögi: "Hóolvadás."
Hát én aztán mindent megpróbáltam, ami egy embertől kitelik.
Kapacitáltam. Könyörögtem. Elmagyaráztam neki, hogy mióta ő elbujdosott,
s faképnél hagyta a világot, azóta nagy változás történt. Keleti már
nem mindenható, s az emberek már nemcsak a történelmi képekért bomolnak.
Mindhiába, Szinyei hajthatatlan. Vigyem a vásznakat, az egész
fölszerelést, őt hagyjam békén...
- Persze otthagytál mindent.
- Természetesen.
- Barátságban váltatok el?
- A lehető legjobb barátságban.
- Ha visszamennél hozzá, befogadna?
- Tárt karokkal.
- Volna egy ötletem. Pár hét múlva lemész Szinyeihez. Azt mondod neki, a
környéket akarod festegetni. Ő jobban ismeri a járást: jöjjön veled.
Segítsen. Ötlettel, tanáccsal.
- Értem, méltóságos uram...
- Tehát tudod, mi a teendőd.
- Tudom. Kedvet csinálni az öregnek a festéshez. Addig-addig...
- ...amíg ő maga is kezébe kapja az ecsetet, palettát, s már nem
tanácsot ad, hanem dolgozik.
A tervek ritkán valósulnak meg úgy, mint ahogy azt az ember kifundálta.
Szinyei harapós kedvében volt, mikor Zemplényi megérkezett. A magyaros
vendéglátásban semmi hiba. Reggel hatkor olyan reggeli, hogy egy
kákabélű pestinek egész napra elegendő. Ebédnél inas szolgált fel,
némán, gyorsan és fáradhatatlanul.
De a házigazda legtöbbször kimentette magát: most erre a tanyára ment,
máskor erdőbirtokát látogatta, egyszer a csépléssel volt elfoglalva,
máskor egy távoli szőlejét kereste fel. Így ment teljes egy hétig.
Zemplényi várt, mint a türelmes vadász, aki tudja, hogy a zsákmány
úgysem kerülheti el sorsát. Egy vasárnapon aztán nem volt semmi kifogás.
- Velem jössz, Pali bátyám?
- Hová?
- Szinye-Újfalu irányában cserkésznék kicsit, de nem puskával, csak
vázlatfüzettel meg akvarellfelszereléssel...
- Ne kívánd... Így hét végére elfáradok, s jólesik kicsit heverni a
kanapén, újságot olvasni, mert ez az egy úri passzióm még megmaradt:
német és francia újságokat járatok.
- Hát csak úgy gondoltam, te ismered a vidék minden rejtett szépségét,
amit a fölületes turista, még ha teljes esztendeig is tartózkodik itt,
sosem ismer meg.
Szinyei nagyot sóhajtva öltözködik. Csizmát húz, felölti könnyű
vadászzubbonyát, darabig gondolkozik, aztán legyint.
- Puskára semmi szükség...
De a vizslát azért viszik magukkal. Az ott szaladgál, kereng körülöttük,
fölverve a tarló madarait, aztán vad csaholással vágtat valami
láthatatlan zsákmány után: tán pocok vagy hörcsög került az útjába. De
hát a négylábú vadász is ráun hamarosan a hangoskodásra. Csodálatos
csend veszi körül őket. Ez a csend is, mint a régi mesterek zenéje,
sok-sok szólamból szövődik: valahonnan nyájkolomp hallatszik,
szaggatottan, hol távolodva, hol közeledve, ahogy a könnyű szél feléjük
tereli vagy eltéríti a hangot. Még távolabbról kútnyikorgás, valahol
szekér csörömpöl, de ezt a neszt is kettévágja a csend; csak a
felfüstölő por jelzi, hogy a kocsi túljutott a hallóhatáron.
Zemplényi leszúrja a vadászszéket, oldaltáskájából festékdobozt,
füzetet, ecsetet és aprócska vizesedényt vesz elő. Aztán dolgozik,
teljesen önfeledten. Legalábbis mímeli, hogy kiszakadt teljesen a
világból. Pedig a zsákmányt: Szinyei Merse Pált figyeli.
Az csak áll mellette, aztán megszólal, de inkább önmagához intézi a
szavakat, mintsem a vendéghez:
- Az emberek sok ostobaságot fecsegnek össze. Azt mondják: a természet
kimerült. Meddővé lett. Már átadta minden kincsét a művészetnek. Nincs
már mit kérned tőle. Szamárság! A természet kimeríthetetlen. Ha
leföstöd, mindig másképp fogod ábrázolni, mint az előtted kísérletező
sokezernyi piktor. Ha áhítatosan elmerülsz szépségében, olyan csodákat
kínál, mintha a tájat te látnád először. Előtted senki más. Biztosan
ismered a regét a mesebeli Antaioszról, akivel senki fia nem tudott
birokra kelni. Mert ahányszor földhöz vágták, tulajdon édesanyja, a Föld
új meg új erőt adott neki. Hát ilyen a művész is. Ha képzelete kiapadt,
ha szorgalma veszélyben, ha nem találja önmagát, s ami ezzel sokszor
egyet jelent: nem találja útját a közönséghez - akkor Antaioszként rá
kell borulnia a földre, a csodára, ami itt él és zsendül körülöttünk.
Ezen a vasárnapon igen jól esett az ebéd.
Olyannyira, hogy Szinyei egész kivételes lépésre szánta magát. Fölvitte
vendégét az emeleti traktusba. Mióta nincs asszony a háznál, a
fogadószobákat zárva tartották.
Most Szinyei fellépkedett az igencsak nyikorgó lépcsőkön -
berozsdásodnak azok is, mint az emberi tagok, ha kiesnek a gyakorlatból
-, aztán feltárt egy kétszárnyú faragott ajtót, majd előresietett, s
széthúzta a függönyöket.
- No, ifjú barátom, nézz csak körül! Mikor még festő voltam, s földanyám
meg-megújította erőimet, ilyesféle képeket festettem...
Zemplényi megállt a szoba közepén, s bár ép, életerős ember volt,
szédülni kezdett, még a szíve dobogása is felgyorsult. Első tekintete
két csodára esett: a Lilaruhás hölgy. Micsoda nemes szépség! Minő
diadala ez a művészetnek a múlandóság felett! Aztán a Majális...
Zemplényi csak áll, szóhoz sem jut, de a könny kiserked a szeme
sarkában.
- Bátyám, ezek mesterművek...
Szinyei csak legyint.
- Ezt nem mi döntjük el, drága barátom. A tudósok, akiknek mi a térdükig
se érünk.
Harmadnap ismét kinn a szabadban. Egy késői táblát még nem arattak le:
ott zöldell-sárgállik előttük, telehintve égőpiros pipaccsal.
- Ezt kellene lefesteni, bátyám!
- Várj, megmásszuk a dombot, ott még több a pipacs, s igen hívogató a
téma, mert a zöldhöz és piroshoz társul a dűlőút poros fehérje. Az olyan
szép, hogy tán még magam is megfesteném.
Zemplényi alig mer megszólalni. Most pontosan az az érzése, mint a
horgásznak, aki inkább csak érzi, mintsem tudja, hogy a hal pedzi már a
csalétket, s ha most el nem riasztják, feltétlenül be kell a horgot
kapnia.
Csak nagy sokára szólal:
- Megfelelő lesz számodra az én akvarellkészletem?
- Nem. Hozok majd állványt, vásznat... Én mégiscsak az olajat kedvelem.
És a hét végén kész a színvázlat. Ez bizony varázslat.
Olyasmi, mint amikor a régi fáraósírokból egy búzamagot vesznek elő,
górcső alá rakják, s kiderül: halott. Éppolyan halott, mint a múmiák.
Aztán a búzamag, megcsúfolva minden tudományt, csírázni kezd, életre
kél, megcáfolva mindazt, amit az élet lényegéről valaha is tanultunk.
Úgy látszik, így működik a művészi talentum elásott, halálra ítélt,
látszólag meddő magva is.
Szinyei olyan lázasan dolgozik, olyan lenyűgöző frisseséggel, hogy
Zemplényi nem hisz a szemének.
Miután a vázlat elkészült (melyet az évek során egész sorozat követett: Pipacs
a búzában, Pipacstanulmány, Pipacsos mező; néhány év múlva újabb és
újabb variánsok: Pipacs a mezőn, Pipacsok a záporban, Pipacsos táj
parasztlánnyal, Pipacsok és fehér felhők), Szinyei leporolja a
félrehajított vázlatokat, s befejezi rendre a félbehagyott műveket:
befejezi a Rokokót, a Hóolvadást, az Oculit, sőt új
művekkel és témákkal kísérletezik: Önarckép bőrkabátban, Szinyei
Merse Rózsi, a művész kislányának arcmása, Ibolyatanulmány, Falu,
Almavirág.
Augusztus végén maga Lippich jelenik meg a Szinyei-birtokon. Jön,
hivatalos küldetésben.
- Kedves Pali bátyám, a Műbarátok Egyesülete nevében jöttem. Majd
tizenöt éve, hogy hátat fordítottál nekünk, s nem küldesz be egyetlen
vásznat sem.
- Mert nincs mit.
- Zemplényi Tivadar másképp vélekedik...
- Szóval kémkedett nálam - fordítja tréfára a szót a házigazda.
- Így van: kémkedett, méghozzá az én megbízásomból. Államrezonból. Mert
igenis, országos érdek, hogy egy nagy művészünk ne Pató Pált játsszék...
A házigazda felvonja a vállát.
- Beszéljünk nyíltan, őszintén. Új generáció nőtt fel. Új emberek, akik
azt sem tudják, hogy a világon vagyok. Ha nevem bekerül a kiállítási
katalógusba, a publikum java része nem tudja, hova tegyen: hát ez meg
kicsoda? Ki is ez a Szinyei Merse Pál? Ki magyarázza meg nekik, hogy ki
voltam, mivé lettem, és hogy most ki vagyok?
- A képeid magyarázzák!
- Eddig nagyon rossz tolmácsnak bizonyultak, és nem is egy ízben.
- Mindezt a harag mondatja veled.
- Bennem semminő harag nincs. Ha volna, mindjárt azzal kezdeném a
beszélgetést, hogy ezt a témát vegyük le a napirendről, s cselekedjünk
úgy, ahogy a Pulszkyak tették velem: vitassuk meg az idei termést meg a
tavalyit meg az azelőttit. Ha haragudnék, bizonyára így ütném el ezt az
egész históriát: az árpa hogy fizet? De hát, ismétlem, bennem semmi
indulat nincs. Én csak úgy vélem: rossz diák vagyok. Megbuktam a
vizsgán, megbuktam a pótvizsgán, be kell látnom: magasabb osztályba nem
léphetek.
Lippich úgy tesz, mintha nem is hallaná Szinyei érvelését.
- Zemplényi három képről beszélt: a Hóolvadásról, a Pipacsos
rétről meg az Oculiról. Láthatnám?
- Hogyne láthatnád! Egyik se olyan rossz, hogy el kellene titkolnom a
világ elől.
A műteremben valóban ott függ mind a három kép. Lippich most hatalmi
szóval dönt:
- Nem is a magam, még csak nem is a közvélemény, hanem a kormány nevében
felszólítalak, hogy három képedet: a Hóolvadást, a Pipacsos
rétet és az Oculit juttasd el az őszi tárlatra. A képek
helyét te határozod meg. Elhelyezésükre vonatkozóan minden megjegyzésed
parancs. Sőt közlöm azt is, hogy őfelsége a király magyar festő magyar
jellegű munkáját óhajtja megvásárolni. Az első kép, amit ajánlani
bátorkodunk: a te munkád lesz!
- Megtisztelő...
- Komolyan mondod ezt, vagy ironizálsz ?
- Nem, egyáltalán nem gúnyolódom. Csak azon gondolkozom, mióta
visszavonultam a világtól, hazám fiai okosodtak-e meg úgy, hogy meg is
értenek engem, vagy én fejlődtem-e vissza olyannyira, hogy most már
egymásnak valók vagyunk.
Lippich elengedi a füle mellett Szinyei keserű szavait, már búcsúzkodik
is, s csak a vonat lépcsőjéről szól vissza:
- Majd küldök megfelelő embereket, már úgy gondolom, múzeumi
alkalmazottakat, akik a csomagolást szakszerűen intézik. A jövő hét
derekán itt lesznek, készülj fel a fogadtatásukra, s lehetőleg ne dugd
el a képeket a padláslomok közé!
Az 1894-1895-ös őszi-téli tárlaton valóban ott vannak Szinyei képei is.
A kritika egyelőre várakozó álláspontra helyezkedik.
A közönség is.
Aztán felbolydul az egész város, de mindenekelőtt a művésztársadalom:
őfelsége I. Ferenc József, Ausztria császára, Magyarország apostoli
királya meglátogatja a tárlatot. Vele van szárnysegéde, az illetékes
miniszter, az államtitkár és persze Lippich, aki kirendelt szakértőként
ügyködik.
Őfelsége - a napisajtó, a hetilapok és a művészeti folyóiratok
egybehangzó tanúsága szerint - ruganyos léptekkel halad el a képek
előtt, midőn Lippich tenyér mögött suttogva az államtitkár értésére
adja, az viszont továbbsuttogja a miniszternek, s végül a kegyelmes úr
közli Magyarország, Szlavónia, Horvátország, Galícia, a Szentföld,
Tirol, Karintia és persze mindenekelőtt Ausztria felséges urával, hogy a
kiállításon szerepel egy kép, ami egyenesen a budai Várba kívánkozik.
Ez a vászon Szinyei Merse Pál úr, egy hétszázéves família
leszármazottjának Oculi című képe.
Őfelsége megállapodik a vászon előtt.
- Sötét...
- A festőművész, felséges uram, alkonyati hangulatot akart kifejezésre
juttatni.
- És a vadász? Az milyen szándékkal tartózkodik az erdőben?
- A vadász - vadászni óhajt, felséges uram!
- Ilyen rossz látási körülmények között? Ez nem praktikus!
- Parancsára, ezt közölni fogjuk a művésszel...
- Nem, hagyják a képet úgy, ahogy van, szállítsák fel a palotába. A
Szinyeiekről azt hallottam, derék emberek. A derekasságot meg kell
jutalmazni.
A királyi vásárlás megmozgatta a tollforgatók fantáziáját is. Szinyei
Merse Pál, talán életében először, egyhangúan elismerő bírálatot kapott.
Egyik kritikából sem hiányzott a megjegyzés:
"Szinyei Merse Pál a visszavonultság éveit arra használta fel, hogy
művészetét, kifejezőeszközeit tovább fejlessze. A legmagasabb elismerés
és jutalom nem is maradt el: Oculi című képét őfelsége a király
vásárolta meg..."
Forrás: Gál György Sándor: Majális : Szinyei Merse Pál élete
Móra Ferenc Könyvkiadó, Bp., 1975, 182-192. oldal
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!