Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Chanel No5 nagymamáink korában született, és mai napig a világ három legjobban fogyó parfümje között van. Coco Chanel, akinek "jó orra volt, maga is kreált illatokat" saját parfümőrjének ötös számú illatát választotta ki. Még a hetvenes években is inkább képzett parfümőrök találták ki az illatokat, ma viszont már egy marketing team dönt a követendő illatirányról. Megmondják, hogy mi legyen az új parfümben, mi ne legyen benne, melyik sikeres tavalyi illatra hasonlítson minél jobban.
![]() |
Már készül a saját brand |
A
legtöbb ismert cég nem is maga kreálja az illatokat, nincs parfümőrje
sem a Guccinak, sem az Escadának. Néhány, az átlagember számára
teljesen ismeretlen vállalkozás (mint a Firmenich, Givaudan, Symrise
etc.) gyártja a világ illatainak túlnyomó részét a márkás parfümöktől
kezdve a toalettkacsák illatáig. Szélvédőmosó folyadék, fogkrém,
mosószer, és minden más szagos termék illatanyaga tonnaszám ezek
laboratóriumaiban készül.
"Bár furcsának tűnhet, a
parfümkészítés egy nagy cégnél sokszor kevésbé kreatív munka, mint
amikor szobaillatosítót kell előállítani. A kreativitást a parfüm
világában iszonyatosan leszabályozza a kreatív team. A briefben (a
megbízás részleteit tartalmazó dokumentum) szerepel, hogy távol-keleti,
16 és 21 év közötti lányoknak készül, megmondják, mi a célcsoport
iskolai státusza, a szülők éves keresete, és kikötik azt is, hogy
melyik divatos illatra hasonlítson.
Leírják azt is, hogy
mondjuk 70 euróba kerüljön a tömény juice (ennek tízszeres higítását
kapjuk a boltban), milyen alapanyag legyen benne, használjunk-e drága
természetes anyagot. Jön még hozzá a szokásos, számunkra
használhatatlan marketing blabla mondjuk a "tisztán szexi és ösztönösen
modern, sőt erotikusan intellektuális nőről", meg a "frissítően frivol
tavaszi szellőről." Amikor a koncepció elkészül, tendert írnak ki a
nagy illatcégek között, és elindul az előszelekciós verseny. Hónapok
múlva kiválasztja a marketingcsapat és mondjuk Donatella Versace a
továbbjutó kettőt.
Ugyanakkor közbejön egy olyan új illat a
piacon, ami módosítja a koncepciót, például kérnek a szív jegyben (ezt
érezzük a parfüm magunkra fújása után fél-két órával) egy kis
ilang-ilang illatot. "Ilyenkor vagy módosít az ember, vagy csal, és
bead valamit, ami három körrel korábban kiesett, úgysincs orruk a
marketingzseniknek, majd amikor ezt elfogadják, megszületik a sok
milliós üzlet."
Külön trendfigyelő osztálya van minden régióban
a nagy cégeknek, amelynek semmi más feladata nincs, mint szagolni és
folyamatosan értékelni a piacon megjelenő illatokat. Ők például azt is
megvizsgálják, hogy a ruhán mosás után mi marad az illatból, vagy húsz
mosógép áll csak emiatt a laborban.
Egy és 50 ezer eurós illatok
Az
legtöbbször kizárólag vevőcsalogató marketingszöveg az ún. signature,
vagy sztárillatokkal kapcsolatban, hogy az ismert emberek közreműködnek
a kreálásában. "A közelébe nem engedjük őket a laboratóriumnak, akkor
tesznek jót, ha távolmaradnak a kreálástól. Van köztük jó illat is,
mert ennek semmi köze ahhoz, hogy kinek a neve díszlik az üvegén. És
persze a nagy divatmárkák parfümjei között is van rosszul sikerült."
Zsolt
és más parfümőrök szerint az, hogy minden divatcég és minden híresség
"gyárt" már parfümöt, olyan világtrend, mely rosszat tesz a
luxusiparnak.
![]() |
Az igazi parfüm luxus |
Az
ismert divatmárkák egyszer rájöttek, hogy kell nekik parfüm is.
Termékeik mögött azonban ma nincs klasszikus értelemben vett kreáció,
ugyanolyan kínai tömegtermékek, mint a Tesco gazdaságos élelmiszerek.
Egy mai tömegparfüm meg sem közelíti szofisztikáltságban, minőségben az
ötven évvel ezelőttieket. Ha előállítási ára csomagolással együtt több
mint egy-két euró, akkor kirúgják a beszerzési igazgatót.
Aztán
vannak a nagy klasszikus luxusbrandek, a Guerlain, a Chanel, a Dior, a
Hermes és társai, de ők is kemény versenyben vannak, mert a modern
luxusfogyasztó számára már csak az számít, hogy a terméken egy jó nagy
logó fityegjen, és jó sokba kerüljön.
Az említett kvázi haute
couture márkák nem engednek a minőségből, a Chanelnek saját
rózsamezője, néhányuknak saját parfümőrje is van, aki hosszú időn
keresztül gondoskodik arról, hogy az esztétikai koncepció megmaradjon,
ezek a cégek energiát és időt tesznek a parfümjeikbe. "És egyre többen
jönnek rá újra, hogy a luxusiparban ez az egyedüli üdvözítő és jó
irány."
A csúcsot a niche cégek képviselik (a szó maga zugot,
élőhelyet jelent a biológiában), melyek a megalakulásuk időpontjától
kezdve szigorú esztétikai minőségre törekednek.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!