Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Csaba királyfi egyesek szerint csupán egy legendás alak,
történészeink jelentős része nem is foglalkozik vele. Ezzel szemben
mások azt vizsgálják, hogy a róla szóló dalok, illetve legendák mennyi
történeti alappal rendelkeznek. Az szinte biztos, hogy a mondákban,
regékben fennmaradt adatok nem pontosak, viszont valószínűnek tűnik,
hogy kellett lennie egy olyan történelmi személyiségnek vagy talán egy
népcsoportnak, akinek (esetleg akiknek?) a tevékenysége a Csaba
királyfiról szóló legendák alapjául szolgált.
Műkedvelő magyarázatok
Dümmerth Dezső és rajta kívül néhány műkedvelő történész számos
feltételezést közölnek Csaba királyfival kapcsolatban. A különböző
elméletek közül most egy nyelvtudományi jellegű magyarázatot
ismertetünk, majd pedig Dümmerth érvelését próbáljuk nyomon követni –
amelyről hangsúlyozzuk, hogy korántsem tekinthető minden kétséget
kizáróan megalapozottnak, de legalább érdekes szempontokat vet fel.
Csaba királyfiról ugyanis nagyon nehéz hiteles történelmi adatokat
prezentálni, viszont nagyjából körül lehet határolni, hogy milyen
körülmények között születhettek a róla szóló legendák.
A Székely Himnusz központi alakja
A királyfiról manapság leginkább a Székely Himnusz kapcsán lehet többnyire hallani. Ennek a szövegrészlete az alábbi:
„Ki tudja merre, merre visz a végzet,
Göröngyös úton, sötét éjjelen,
Vezesd még egyszer győzelemre néped,
Csaba királyfi, csillagösvényen.”
A Székely Himnusz ugyan egy huszadik századi műdal, de az tényleg igaz,
hogy Csaba legendája elsősorban a székelyeknél maradt fenn, amit sokan
azzal magyaráznak, hogy a székelyek más hagyományokat őriztek meg,
esetleg a magyaroktól eltérően török/kazár/bolgár/avar/hun stb.
eredetűek. A székelyek eredetéről szóló vitáról, arról, hogy
különböznek-e egyáltalán a magyaroktól, most nem szólunk, viszont Csaba
királyfi legendája tényleg náluk élt a legerőteljesebben.
Egy nyelvtudományi hipotézis
A nyelvtudósok közül a Csaba-kérdéssel Moór Elemér is foglalkozott
többek között „A magyar népnév eredetének kérdéséhez” című
tanulmányában. Szerinte ugyanis a magyar név jelentése az ősmagyar
szóalkotásnak megfelelően „nép”, illetve „közösség”, vagyis már igen
korán köznévi jelentése is volt a „magyar” szónak. Moór ennek kapcsán
hivatkozik éppen Anonymusra, akinél előfordul a „sobamogera” kifejezés,
amely egy a Balkán-félszigetre vetődött magyar népcsoport nevét
takarja. Ebből a nyelvtudósok szerint a „soba” egyértelműen Csabára
utal.
Csabáról megemlékezik egy másik krónikásunk, Kézai is, aki már a nekünk
is ismerősebben csengő „Chaba”-ként emlegeti ezt a legendás alakot. A
Csaba vezérre utaló említések közé tartozik Moór Elemér szerint egy
XVI. századi idézet, amelyet a humanista Aventinus írt, s aki
„Schaba”-ként tünteti fel őt.
A sobamogera Anonymusnál tehát Moór Elemér szerint nem azt jelenti:
Csaba magyarja, Csaba magyarjai, ahogyan, ezt korábban hitték, hanem
Csaba népe. Ez tehát egészen más megvilágításba helyezheti
nyelvtudományi szempontból a korábbi, Csabáról szóló legendákat. Mindez
ugyanis azt jelenti, hogy a Balkánra vetődött magyarokat már nem
kellett feltétlenül Csabának vezetnie ahhoz, hogy őket „sobamogerának”
nevezzék, Csaba népe ugyanis akár már korábban is elneveződhetett a
legendás vezérről. (Persze ez is csak egy feltételezés – amit Moór
Elemér nem is fejt ki igazán, mivel őt nem a történelmi, hanem a nyelvi
problémák foglalkoztatták.)
Dümmerth Dezső teóriája
De nyomozzunk tovább Csaba után, és nézzük meg, mit ír róla Dümmerth
Dezső! Dümmerth szerint egyértelműen a székelyeknél maradt fenn a
Csaba-monda, viszont megpróbál néhány történeti tévedést is tisztázni.
Így például cáfolja, hogy Csaba Attila hun király egyik fia lett volna.
Ugyanakkor azt elismeri, hogy a történeti hagyomány szerint Attila
egyik fia visszament Szkítiába. (Sokan, különböző műkedvelők ettől
függetlenül ma is azt állítják, hogy Csaba királyfi, Attila fiaként a
hunokat vezette vissza Szkítiába.)
A krónikások Csaba nevével kapcsolatban ősi, népi hagyományokra
hivatkoznak Dümmerth szerint, s így a szerinte már a honfoglalás előtt
itt élő székelyek körében fennmaradt monda is efféle eredetű lehet.
Dümmerth szerint a népi hagyomány valós magja annyi lehet, hogy Csaba egy hun király legifjabb fia
volt, aki Pannóniából görög, azaz bizánci területre távozott, s innét
hiába várták vissza. Ezért olvasható a XIV. századi krónikaszövegben
(alighanem Kézaira utal ekkor Dümmerth), hogy a nép között még akkor is
divatban volt a szólásmondás arról, akit nem akartak többet látni:
„Akkor térj haza, mikor Csaba Görögországból!” (Moór is idézi ezt, az
eredeti latinból: „…vulgus adhuc loquitur in communi: Tunc redire
debeas, dicunt recedenti, quando, Chaba de Grecia revertitur”.)
Bolgár kapcsolatok
Csaba királyfi (vagy király?) alakja egyéb legendákhoz is kötődik: így
például a már említett feltételezés szerint Attila
fia lett volna. Ez egy krónikában fennmaradt királylistán alapuló
tévedés, miszerint Álmost, a Honfoglalás előtti magyar vezért Attilától
eredeztették volna, és így Attila fiaként Csaba őse lett volna
Álmosnak. Ha ez igaz, akkor Csaba alighanem a VII. században vagy még
korábban élt – Dümmerth szerint.
Egy másik királylistával is kapcsolatba szokták hozni Csaba királyfit.
Az óbolgár királylista ugyanis szintén Attilától eredezteti az óbolgár
kánokat. Dümmerth szerint a bolgár és a hun uralkodók keveredése,
továbbá a magyarok és bolgárok, illetve avarok együttélése, keveredése
okozhatta a Csaba-legendárium összegabalyodását is. Dümmerth rendkívül
bonyolult fejtegetéseiben végül arra jutott, hogy Csaba talán nem is
volt más, mint Álmos vezér nagybátyja, aki egy óbolgár vezér volt, s
akit Kuber néven emlegetnek a krónikák. Kuber Kovrat bolgár kán fia
volt, míg Kovrat másik fia, Batbaján, aki Szkítiába visszavezette az
óbolgárokat, valójában Árpád vezérünk apjának őse volt.
Így tulajdonképpen egy magyar-bolgár rokon dinasztia emlékét őrizték
meg a székelyek, és így a kettős honfoglalás László Gyula által
felvázolt elméletéhez is kapcsolódik a legenda, amely az avar korba, a
hetedik századba vezet vissza. Ekkoriban ugyanis az avarok-bolgárok a
Kárpát-medencében is együtt éltek. Az ő utódjaik lehetnek a székelyek,
akik a hun királylegendákat összekeverték az óbolgár és az avar
hagyományokkal, és Attila fiai helyett Kovrat fiaival cserélték ki a
szereplőket.
Attila = Kovrat, Kuber = Csaba?
Így a magyar hagyomány is végül Attila és Kovrat fiainak sorsát keverte
össze. Kovrat egyik fia vezette az óbolgárokat a Kárpát-medencébe, s
így Dümmerth és László Gyula szerint a magyarok elődeinek első
csoportja is ekkor, 677 környékén érkezett ide. A későbbi „nagy”
honfoglalás szerintük tehát csak a második volt a sorban, ahogyan ezt
az egyik krónikánk is megerősíti.
Dümmerth bonyolult fejtegetései közben megemlíti Zuárd, Kadosa és Csaba
nevét is. Dümmerth szerint ezek az Anonymus krónikájában szereplő
elnevezéseket nem is feltétlenül tulajdonnevek, hanem népies
ragadványnevek, amelyek „útról letérőt”, „bolyongót”, kóborlót”
jelentenek. Ezek Attila-ivadékok Anonymusnál, aki keveri Kovrat óbolgár
kánt és Attilát – a korábban említetteknek megfelelően. Ha ehhez
hozzátesszük a nyelvtudományi fejtegetéseket, a sobamogera, még újabb
jelentést hordozhat magában: „kóborló népet”, amely talán avar-bolgár
kori népességet takar, amely valahová Bizánc vagy Görögország
területére vetődött a kori középkorban.
Anonymus egyébként is kedvelte a nevek összekeverését, így aligha
tekinthető minden kétséget kizárónak az sem, hogy Csaba a középkori
magyar Aba nemzetség őse lett volna. (Az Abák eredetéről egyébként is
vita folyik, tekintették őket például egyesek a kabarok
leszármazottjainak is.)
Biztosat erről a kérdésről persze nem állíthatunk, talán a következő
évek, évtizedek megnyugtatóan tisztázzák a Csabáról szóló mondák
hátterét. Ám az sem kizárt, hogy soha nem tudjuk meg, mi is volt az
igazság a legendás királyfi körül…
Szegő Iván Miklós
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A magyar írás kialakulása és fejlődése a Kárpát-Medencében
Abelovszky Eliz levele hozzánk
Elkészült a Magyar nemzetstratégia I-II. kötete
Elég legyen a tömegembereket gyártó népbutító médiák hatalmából!