|
A kígyó, mint szimbólum elsősorban a teremtéssel, a termékenységgel, a
megtermékenyítéssel, a nemiséggel, a bölcsességgel, a méreggel gyógyítással, a
vízzel, a földdel, az alvilággal, a halállal, az újjászületéssel, a
ciklikussággal és a végtelenséggel áll kapcsolatban. Az emberi ego és a férfiúi energia fő szimbóluma.
Sok mítoszkörnek
és kultúrának szent állata, ezért nem is lehet mindent végigtekinteni,
csupán egy-két kiragadott példát veszünk szemügyre.
Az isteni bölcsességet a "Tudás tüzes Sárkányai" vagy a Kígyók
birtokolják, mert e két állat ősidők óta jelképe a titkos tudományoknak.
Az egyiptomi uraeus tüzes leheletű vipera vagy áspiskígyó, amely Ra
napisten ellenségeit pusztította el. A Ra fején levő napkorongot gyakran
ölelte körül az uraeus, amely a királyi hatalmat és tekintélyt
szimbolizálta. Az uraeust, mint istennőt a Nap anyjának is tartották.
Egyes korszakokban az igazságosság egyik jelképe lett. Maatnak is
ismerjük olyan ábrázolását, ahol kígyófejű botot tart.
Az okkultisták szerint Egyiptom félisteni természetű uralkodói és a nagy
misztériumok beavatottjai azért hordozták a szent uraeuskígyó képmását a
homlokukon, a harmadik szemük helyén, mert azt jelképezte, hogy
sikerült felébreszteniük és spirituális magasságba emelniük a
Kundalinit. A Kundalini az indiai mitológia elnevezése a kígyóról, mely
az ember ágyékában fekszik összetekeredve. A világfa mikrokozmikus
megfelelőjének tekintették. (Ezért őrzi a Világfát a legtöbb mondában
kígyó vagy sárkány.) A Kundalini az emberben szunnyadó mágikus őserő. Ha
felébresztjük álmából, de nem tudjuk irányítani, akkor pusztító erővé
válhat. Ha a szív magasságáig vagyunk képesek felemelni, akkor az
érzékek asztrálbirodalmában bolyongva eltéríti a mágust igazi céljától.
Azonban ha felemeljük a harmadik szemig, akkor megkapjuk az általa
biztosított mágikus látást és végtelen bölcsességet, vagyis az
egyiptomiak hite szerint istenné válhatunk, miként a fáraók tették.
sumér istennő kezében kettős kígyóval
A Kundalinit gyakran két fejjel ábrázolták, amely utal a benne rejtőző
erő kettős természetére. A hermetikus tradíció egyik legfontosabb
szimbóluma, a caduceus, azaz Hermész kettős kígyóval átfont, szárnyas
pálcája is erre utal. A szárnyas kígyó ezenkívül a sas és a kígyó,
vagyis az alsó és a felső világ egyesülését is jelzi. Ebben az
értelmében az uraeus a két Egyiptom (Alsó- és Felső, égi és földi)
egyesülését, Nekhebit és Uadzsit kígyóistennőt is szimbolizálja.
A transzcendencia talán legismertebb álomszimbóluma a kígyó, mint görög
orvos-isten, Aszklépiosz gyógyító szimbóluma, ami még ma is az orvosi
hivatás jelképe. Eredetileg fán élő nem mérges kígyó volt, mint
ábrázolásokon látható, a gyógyító isten kezében lévő botra tekeredik rá,
a föld és a menny közötti egyfajta összeköttetés megtestesítőjeként. A
szárnyas kígyó nem más, mint a legendás sárkány, a mondabeli kincsek
őrzője, az ősi tudás és bölcsesség megtestesítője.
A keresztény mitológiai szeráfjai, amelyek nem mások, mint lángoló
szárnyú kígyók, kétségtelenül hozzákapcsolhatóak ehhez a gondolatkörhöz.
De maga a kerub szó is kígyót jelent, egyfajta értelemben, bár az
alapértelmezése más. A kígyó egyúttal az adeptus szimbóluma is, a
halhatatlanság és az isteni tudás jelképe. A Titkos Tudás duális voltát
tárja fel előttünk: a fekete és a fehér mágia kettősségét és
összefonódását az Egységben.
Az azték Quetzalcoatl ("zöld tollakkal borított kígyó", "Tollaskígyó"
vagy "drágakő-ikertestvér") a három főisten egyike a mezo-amerikai
indiánok mitológiájában, a világ megteremtője, az emberek és a kultúra
megalkotója. ő az elemek ura, a Hajnalcsillag és az ikrek istene. ő a
papság és a tudomány pártfogója, a tolték főváros, Tula kormányzója.
A kígyók a bűnös tudásnak is a jelképei. Iránban démonoknak nevezik,
Indiában aszúráknak, istenteleneknek, Babilonban annunakiknak,
alvilágiaknak, Egyiptomban a lázadás fiainak, a Bibliában bukott
angyaloknak, a germán mitológiában vánoknak. Vezérük a sötétség
fejedelme, Vritra, Angro Mainju, Kingu, Seth, Lucifer, Loki. Seth-et
gyakran nevezik "gonosz kígyónak" a szent szövegekben. A kígyó legfőbb
bűne, hogy a jó tudást gonosszá, a fényt sötétséggé változtatja. A
világosságot jelképező isten örök harcot vív a sötétséggel. Így tesz
Horus is Seth-el vívott harcában, de Apophis, a hatalmas alvilági
kígyódémon is minden éjjel megtámadja a föld alatti Níluson hajózó Ra
napisten bárkáját, aki viszont éppen a vele utazó, szamárfejű alakban
ábrázolt Seth segítségével diadalmaskodik Apophis felett. Leviathan, az
óriási, hétfejű, tengeri kígyó Izraelbenben és Föníciában az
istenellenesség, a rossz örök megtestesítője.
A Közel-Keleten is megjelent, de először sumér nyelven íródott le az
elképzelés, miszerint az istenek minden Újév alkalmával előre
meghatározzák az elkövetkező 12 hónap sorsát. Ezt a rendet mindig
megzavarja valami, először a Nagy Kígyó fenyegeti a világot az őskáoszba
való visszatéréssel. Fenyegetését nem tudja beváltani, mert az istenek
minden Újévkor újjáteremtik a világot. A sumérok számára tehát a kígyó,
mint démon, szintén mint a Rossz ősképe jelenik meg, egyikeként a hét
démonnak, akik a Holdistent támadják.
Kozmogóniai értelemben tehát a kígyókat gyakran leigázták, mint a káosz
megtestesítőit, hogy így juthasson kifejeződésre a Napistenek hatalma. A
Halottak Könyvében a Lázadás Fiainak hívják a kígyókat. Osiris
gyilkosa, Seth úgy tűnik fel, mint a Lázadás Fia a Levegőben, és "amikor
megérkeznek a Mennyek Keletjéhez, akkor háború tör ki a Mennyekben és
az egész világon".
|
Kommentáld!