Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | Jodli Ferenc | 0 hozzászólás
Elhangzott a Hommage á Israel c., Izrael Állam megalakulásának 60. évfordulója alkalmából tartott tudományos konferencián (Budapest, 2008. május 13 - 14.)
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Előadásom tárgya, Jom há-Ácmáutra való emlékezéssel, Jom há-Ácmáuton való
elmélkedéssel, a kiválasztottság, vagyis az Örökkévaló által kiválasztott nép,
a választott nép, Izrael népe, a zsidó nép.
A "Választott Nép". Általában így nevezik Izrael népét és így nevezi az saját magát is, kifejezve azt a gondolatot, hogy a zsidó nép különleges és máshoz nem hasonlítható kapcsolatban áll Teremtőjével, mindenek urával, az Egyetlen Örökkévalóval, a szeretet Istenével. Ez az elgondolás egy központi eszmét fejez ki, amely végighúzódik a zsidó történelem, az egész emberiség története hosszú, végeláthatatlan folyamatán, és ez az eszme mélyen gyökerezik a T'nách, vagyis a Héber Biblia alapvető koncepciójában. Hozzájárult a Talmud formálódásához, a zsidóság filozófiájának, a zsidó miszticizmusnak, vagyis a kabbalának fejlődéséhez és a zsidó gondolkodás formálódásához, egészen a jelenkori judaizmus kialakulásáig.
Mindenekelőtt lássuk a kiválasztottság gondolatának bibliai gyökereit. Jól tesszük, ha ezt a kérdést, de más, régóta velünk élő kérdést, vagy eszmét is a grammatika felől, a nyelvtanban található, valóban ősrégi gyökerek segítségével közelítünk meg. Ennek alapján a 'bchr', vagyis a "választást", a "kiválasztást" jelentő héber gyök félreérthetetlenül fejezi ki a természetét és azt a módot, amelyet Izrael népe és minden Bibliát olvasó ember csak egyféle módon értelmezhet, vagyis úgy, hogy Izrael az Örökkévaló akaratának megfelelően, az Ő népe.
Ez a fogalom, szekuláris
jelentésén kívül, amelyre jó példa a B'résit, vagyis a Genesis 13. fejezetének
11. verse, amely példának okáért így kezdődik: "Lót tehát a Jordán egész
síkságát választotta magának, tehát ilyen szekuláris jelentésén kívül arra is
használatos volt, hogy kifejezze azt, hogy az Örökkévaló kiválasztott egy
embert, egy személyt, vagy személyeket egy bizonyos feladat, vagy szerepkör
ellátására, mint például, kiválasztotta papjául, pl. a D'várim, vagyis a
Deuteronomium 18. fejezet, 5. versében: "Mert kiválasztotta őt az
Örökkévaló, a te Istened, törzseid közül, hogy ott álljon szolgálatot
végezni az Örökkévaló nevében.", vagy Sámuel I. könyve, 2. fejezetének 28.
versében, amely így szól: "Kiválasztottam őt Magamnak mind az Izrael
törzsei közül papnak, hogy felmenjen oltáromra, hogy füstölögtessen
füstölőszert és viseljen éfodot előttem, s adtam atyád házának Izrael fiainak
mind a tűzáldozatait", vagy királyként Sámuel II. könyve, 6. fejezetének
21. versében, amint Dávid szól Michálhoz, Saul leányához: "Erre szólt
Dávid Mikhálhoz: Az Örökkévaló színe előtt a ki kiválasztott engem inkább, mint
atyádat és egész házát, engem rendelt fejedelemnek az Örökkévaló népe fölé,
Izrael fölé ha játszadozom az Örökkévaló színe előtt vagy a Királyok I.
könyve 8. fejezetének 16. verse: azon nap óta, hogy kivezettem népemet,
Izraelt, Egyiptomból, nem választottam várost, mind az Izrael törzseiből, hogy
házat építsenek, hogy ott legyen a nevem, hanem választottam Dávidot, hogy
legyen Izrael, népem fölött."
Ezt az igetövet ugyancsak használják annak kifejezésére, hogy kiválasztanak egy
bizonyos helységet, annak egy pontját, Szentély alapítására.
"Hanem azt a helyet, amelyet kiválaszt az Örökkévaló, a ti Istenetek a
törzseitek közül, hogy odahelyezze Nevét, az Ő székelyét, keressétek föl és oda
menj. Deuteronomium/D'várim 12. fejezet: 5. vers, ugyanez, ugyanitt, a 14., a
18., 21. és a 26. fejezetben.)
A kiválasztás eszméje akkor már széles körben el volt terjedve, amikor a
Deuteronomium, vagyis a D'várim könyve bevezette ezt a teológiai alapfogalmat,
a "kiválasztás" eszméjét, hogy értelmet kifejező mondatokkal meg is
magyarázza. Tulajdonképpen ez a lényege a "szerződésnek", amely
kifejezi az alapvető kapcsolatot, amely Isten és Izrael népe között van és az
egész T'nách, illetve a zsidó Biblia egésze erről szól, ezt beszéli el.
Mindemellett a kortárs, a velünk élő kritikus tudomány kifejtheti így is úgy is
a választást, ennek ellenére létezik számos megkérdőjelezhetetlen tény és
elmélet, amelyek alapján minden, különféle nézetet valló tudós egyetérthet
azzal az általános megállapítással, hogy minden a Bibliában előforduló
személyiség, a T'nách, a zsidó Biblia minden szerzője úgy véli, hogy ez a
kapcsolat, az ilyen fajta viszony, alapvető és lényegbevágó. Ennek ellenére a
viszony az Örökkévaló és Izrael között sokkal szélesebb és sokrétűbb, mint
ahogy azt a "kiválasztás" fogalma, ez a szó és ez a tény jelzi,
kifejezi. Ámosz próféta könyvében, a 3. fejezet 2. versében találjuk a
"jádá" magyarul: bensőségesen ismer, tud) ige-alakot a következő
mondatban: "Csak titeket ismertelek mind a föld nemzetségei közül, azért
megbüntetem rajtatok mind a ti bűneiteket." - Ez a mondat világosan utal
erre a különleges kapcsolatra. Ennek a versnek a második fele egyike a
klasszikus példáknak, amelyek nyomatékosan rámutatnak, hogy a kiválasztás tana,
ennek eszméje nem különleges előjogokat jelent, hanem sokkal inkább különleges
kötelességeket és nagyon nagy, különleges felelősséget.
A Deuteronómium és az utána következő Korai Prófétai könyvek az
Örökkévaló által sugalmazott írói egy más teológiai értelmezését is felkÍnálják
a szövetségkötés, a szerződés fenntartása fogalmának, azaz Izrael helyzetét,
mint az Örökkévaló saját népéét, ami egy szereteten alapuló isteni választás
eredménye:
Nem azért kedvelt és választott ki az Örökkévaló titeket, mert számosabbak
vagytok, mint más népek, hiszen ti a legkevesebben vagytok mind a népek között;
hanem, mivel szeret benneteket az Örökkévaló és meg akarja tartani az
esküt, amelyet őseiteknek esküdött, azért vezetett ki az Örökkévaló erős kézzel
és azért váltott meg téged a rabszolgaság házából, Fáraónak, Egyiptom királyának
kezéből. (Deuteronómium/Dvárim 7. fejezet, 7-8. verse.)
Az elmondottak szerint, az Örökkévaló, aki kiválasztotta Izraelt,
bármely más nemzetet is választhatott volna, minthogy az egész földkerekség az
Övé, Ő hozzá tartozik. A Deuteronómiumnak és a Korai Prófétai könyveknek az
Örökkévaló által sugalmazott írói, valamint a Második Jsájá szerzője kiemeli
Izrael kiválasztását.
Az ilyen módon kifejtett szerződési kapcsolat magával vonz bizonyos
kötelességeket is, ugyanúgy, ahogy a kiválasztott egyének felelősek bizonyos
kötelességek végrehajtásáért és joggal megkívánják tőlük ezekkel a feladatokkal
járó szerepkör betöltését és a hozzá tartozó feladat elvégzését. Ily módon a
Genesis/Brésít 18. fejezet, 19. verse így hangzik:
Mert megismertem őt azért, hogy ő parancsolja meg fiainak és háza népének, ő
utána, hogy kövessék az Örökkévaló útját, cselekedjenek igazságot és jogot
Az isteni választás a kiválasztottól választ, a választás tudatos elfogadását
várja:
Szólt a nép Józsuához: Nem, hanem az Örökkévalót fogjuk szolgálni. Erre szólt
Józsua a néphez: tanúk vagytok tenmagatok ellen, hogy ti választottátok
magatoknak az Örökkévalót, hogy őt szolgáljátok. Mondták: Tanúk! (Józsua
könyvének 24. fejezete, a 22. vers.)
Izrael tehát kötelességet is kapott ezzel a választással: Azért, hogy
megőrizzék törvényeit és tanait megtartsák.(Zsoltárok könyve, a 105. Zsoltár,
45. vers.)
Eltérően a világ nemzeteitől, akik nem imádják és nem tisztelik az Örökkévalót,
Izrael örömmel tanúja lehetett Cyrus, vagy Kyrosz csodálatos győzelmeinek,
amelyek már megtörténtek, valamint éppen ezeknek hatásaként Izrael nem kevésbé
csodás helyreállításának (vagyis Izrael visszavezetésének hazájába Babilóniából
és a jeruzsálemi Templom újraépítésének) ami hamarosan bekövetkezett. Izrael meg
fogja győzni a világ nemzeteit arról, hogy csak egy mindenható Isten létezik,
aki képes arra, hogy az Őt követőket minden jóban részesítse és részt vesz
abban, hogy Izrael elplántálja az igaz szeretet vallásának magvait a világ
népei között.
Erről olvashatunk Jsájá
könyvében, a 42. fejezet, 4. versében: Nem lankad el és nem törik meg, míg a
törvényt nem helyezi el a földön és tanítására nem várakoznak a szigetek. Az
egész beszéd Jsájá könyve, 49. fejezetében Izraelről szól, az Örökkévaló
szolgájáról, és kövezi ki, mutatja meg az utat a feladat teljesítéséhez, amire
az Örökkévaló jelölte ki, választotta ki Izrael népét, vagyis az Örökkévaló
mindenkit megváltó tanának, s következésképpen, tevékenységének mindenhol, a
világ népei között történő elterjesztésére. Erről olvashatjuk Jsájá könyvében,
a 49. fejezet, 6. versében:
Az Örökkévaló azt mondta: csekély az, hogy nekem szolgám légy, hogy föltámaszd
Jákob törzseit és hogy Izraél megőrzöttjeit visszatérítsed; tehát teszlek
nemzetek világosságává, hogy segítségem a föld végéig érjen!
Ha összehasonlítjuk Jsájá már sokszor hivatkozott 49. fejezetét Jirmjá 1,
fejezetének 4. és a soron következő verseivel, akkor a leglényegesebb
különbségnek azt fogjuk találni, hogy ahol Jirmjá önmagát a nemzetek
prófétájának nevezi, abban az értelemben, hogy a bekövetkező eseményeket ő
fogja előre jelezni, illetve bejelenteni. Jsájá szerint Izrael a nemzetek
prófétája abban az értelemben, hogy Izrael fogja a népek, nemzetek közé
elvinni a megváltást és a szeretetet (Jsájá könyvének 49. fejezete, 6.
vers.) A választásnak, mint feladatnak ez az eszménye még ahhoz a tanításhoz is
vezet, hogy Izrael a nemzetek helyett magára vállalja a szenvedést. (Jsájá
könyve, 53. fejezet, 12. vers.)
Modern szemlélet. A 18. században létrejött zsidó felvilágosodás mozgalma, a
Hászkálá, és Nyugat Európa zsidóságának fokozatosan bekövetkező politikai
egyenjogúsítása kihívást jelentett és egyben alaposan aláásta a zsidó
választottság, az egyedülállóság, a különlegesség eszméjét, közvetlenül és
közvetetten egyaránt. A modern és egyben kiemelkedő zsidó entellektüellek
legkorábbika, Moses Mendelssohn, úgy tekintette a judaizmus intellektuális
töltetét, mint ami egyenlő az ész, az okos okfejtés és a szív, a szeretet
vallásával, amelynek tanításai egybe hozhatók a filozófiával. Arra a
kérdésre, hogy Miért maradunk zsidók? azt válaszolta, hogy a zsidókat
kiválasztották a történelem során a szináj-hegyi kinyilatkoztatás
alkalmával és ennek folytán kötelességünk tartani magunkat ehhez a
kinyilatkoztatáshoz. (Ld. Leo Baeck: Von Moses Mendelssohn zu Franz Rosenzweig,
p. 23.) Nagy vonalakban ez az álláspont, amelyet különféle módon magyaráztak,
maradt a magától értetődő és a kifejezett álláspontja a zsidó közösségnek. Ezen
túlmenően, az elméletet továbbfejlesztették, különösen a reform irányzatokon
belül. Ez hangsúlyozza a zsidók feladatát, a szeretet átadását, mit az
Örökkévaló sajátos adományaként és különleges üzeneteként kaptak, és amelyet
viszont átadnak a világ nemzeteinek, - és ebben a misszióban rejlik a kiválasztottság
tudata és végrehajtandó feladata.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Ünnepi magyar tragikomédia egy részben az 1956-os forradalom 56. évfordulóján
Topolánszky Ákos nyílt levele Gyurcsány Ferencnek