Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Megszokottá vált az információs társadalom kifejezés, tételes definiálását is egyre ritkábban követelik, hiszen jelentése nyilvánvaló. Vagy mégsem? Amikor Dénes Tamás matematikus – számos információbiztonsággal és információs társadalommal foglalkozó cikk és könyv szerzője – a szóhasználattal, illetve annak tartalmával kapcsolatos aggályait sorolja, látszólag kétségbe vonja az információs és kommunikációs technológiák jótékony hatását. Pedig sem a szándéka, sem a véleménye nem ez. De valakinek – ahogyan ő fogalmaz – a veszélyekre is fel kell hívni a figyelmet. Lapunknak adott interjújában Dénes Tamás ezt a szerepet vállalta magára.
– Mi az oka annak, hogy Ön nem ért egyet az információs jelzővel?
– Nézetem szerint a probléma az információ fogalmának kettős
természetében rejlik. Ugyanis akik napjainkat vagy a közeli jövőt
információs társadalomként aposztrofálják, azok valójában tudás alapú
társadalmat értenek alatta, s nem a Claude Shannon által 1948-ban
egzakt módon definiált információra gondolnak. Shannon elmélete szerint
az információt a materiálisan létező jeleknek mint az ábécék betűinek
az üzenetekben előforduló valószínűsége jellemzi. Azaz az információ
csupán egy üzenet váratlanságának mennyiségi jellemzője. Ez a mennyiség
azonban érzéketlen az üzenetek jelentéstartalma iránt, hiszen számára
az üzenet csupán a megadott jelekből (betűkből) összerakható
jelsorozat. Shannon maga így fogalmazott: „A lényegi kérdés az, hogy a
tényleges üzenet egy sor lehetséges közül kiválasztott egyetlen üzenet."
Így tehát az információs társadalom szószólói tulajdonképpen az
információ már foglalt fogalmát nem a megfelelő jelentéstartalommal
használják. Másrészről igaz, hogy a számítástechnika és az elektronikus
kommunikációs eszközök rendkívül gyors XX. századi fejlődésével valóban
a shannoni értelemben definiált információrobbanás,
információtúltermelés következett be, és mindenfajta túltermelésnek az
a sajátossága, hogy túlfogyasztásra ösztönöz. Ezt a túlfogyasztást,
információdömpinget tartják az információsnak nevezett társadalom
differenciaspecifikumának. A fogalmi keveredés elkerülésére tehát
célszerűbb és helytállóbb lenne az információs helyett az adat- vagy
hírdömping-társadalom kifejezést használni.
Ugyanakkor az emberi értelem számára minden üzenet egyben rendkívül
bonyolult jelentésstruktúra, amelynek lényege, hogy az agyban kialakult
fogalmi struktúrákat leképezze egy közösség számára értelmezhető
rendszerré.
Ha tehát az információt mint jelentés nélküli jelsorozatot tekintjük,
akkor az első emberi információs társadalom az ősközösség volt, hiszen
az ősember a kommunikációjában olyan hang- és fényjeleket használt,
amelyek információtartalma valóban csak maga a jel, azaz a shannoni
információ volt. Ilyen értelemben tehát az állati kommunikáció
üzeneteit is tekinthetjük egy információs társadalom alapjainak. Az ősi
emberi kommunikáció és így az emberi társadalom tehát nem az
információk mennyiségével tűnt ki az akkor még alig fejletlenebb állati
társadalmak közül, hanem a kommunikációt kísérő, azt kiegészítő
úgynevezett metakommunikácóval. A metakommunikáció ugyanis az üzenetek
direkt információit asszociatív jelentéssel bővíti ki, így válnak a
hangok egyszerű hangutánzásból jelentéssel bíró üzenetekké, majd
később, az írásbeliség kialakulásával hordozható jelentéssé. Tehát
ahogy bonyolódtak a nyelvi-kifejezési struktúrák, úgy sikerült egyre
bonyolultabb gondolati struktúrákat kifejezni a használt
jelrendszerrel. A strukturált információt nevezzük ismeretnek, azaz
annak a folyamatnak az eredményét, amikor a jelből jelentés lesz. Nos,
ezt a jelentést „hanyagolja el" Shannon információdefiníciója, aminek
racionális oka az volt, hogy a hírközlő rendszerek szempontjából ez
valóban nem bírt jelentőséggel.
Ugyanakkor a kommunikáció éppen e jelentésstruktúrákat közvetíti, nem
pedig egyszerű, statikus jeleket, ezért mindig egy vonatkoztatási
rendszer szükséges a megértéshez. Ez a vonatkoztatási rendszer viszont
a használók körében alakul ki, csoportfüggő, népfüggő,
földrajzihely-függő. Ha az ember magában gondolkodik, nem fogalmazza
meg külön szavakkal is a gondolatait, ám amíg nem működik a
gondolatátvitel, addig szükség van közvetítő eszközre ahhoz, hogy az
üzenet jelentése is értelmezhető legyen a többi ember számára. A
legfontosabb ilyen eszköz a nyelv.
Hagyományosan azt gondoljuk, hogy a magyar ajkú ember mindig tud
beszélni egy másik magyarral, de nem tud például egy kínaival. Ez
azonban nem feltétlenül igaz. Az első esetben akadályozhatja a
megértést az eltérő táj- vagy rétegnyelv, a második esetre vonatkozóan
pedig azt állapították meg a néprajzkutatók, hogy egy természeti
népcsoport tagjaival is meg lehet értetni önmagukat (a nyelvük ismerete
hiányában is), ha nem szavakkal, hát metakommunikációval. Ebből két
érdekes dolog következik. Az egyik, hogy csak akkor tudunk kommunikálni
másokkal, amennyiben az emberiség körülbelül azonos fogalmi
struktúrákban gondolkodik. Másrészt viszont azonos fogalmi keretek
között lehetséges a kommunikáció más nyelven beszélők között is.
Az emberi kommunikáció lényege tehát a fogalmi, gondolati struktúrák
közvetítése. Ennek persze csak egyik eszköze a beszédnyelv, hiszen a
siketek például jelbeszéddel értik meg egymást. Sőt a jelbeszéd
nagyrészt megőrizte a kommunikáció ősi „nemzetköziségét", akárcsak a
mimika, a gesztus vagy a testtartás.
Visszatérve tehát a kérdésben felvetett „információs társadalom" jelzős
szerkezetre: az egyszerű nyelvi kérdésnél sokkal mélyebb problémával
állunk szemben, amikor korunk úgynevezett „fejlett" társadalmainak
lényegét kifejező tömör nevet kell adnunk. Amennyiben a mai kor
elektronikus, digitális technikájának elképesztő – shannoni értelemben
vett – információ-előállítási és -továbbítási dömpingjét akarjuk
kihangsúlyozni, akkor helytálló az információs társadalom elnevezés.
Azonban ebben az esetben számolnunk kell azzal a durva
leegyszerűsítéssel, hogy mindössze mennyiségi különbséget teszünk az
ősközösségi és napjaink fejlettnek nevezett társadalmai között. Tartok
tőle, hogy a pontosabb tudományos megközelítés és az információs
társadalom hirdetői azt szeretnék inkább kifejezni, hogy a jelen magas
szintű kommunikációs technikái jóval alkalmasabbak az emberi fogalmi
struktúrák, azaz a jelentéstartalmak, sőt az ember
differenciaspecifikumaként felfogható tudás közvetítésére és
tárolására, mint az ezt megelőző társadalmakban. Ennek alapján tehát
napjaink digitális e-társadalmának leírására jóval alkalmasabb az
ismerettársadalom elnevezés, amelynek folytatása majdan a
tudástársadalom lehet. Bízom benne, hogy ennek megvalósításáról fog
szólni a XXI. század.
– Mi lehet a magyarázata annak, hogy társadalmunkat mégis információsnak nevezik?
– Elnézést kérek, ha egy kicsit távolabbról kezdem a probléma
megközelítését, de úgy vélem, ehhez ismeretelméleti perspektíva
szükséges, főleg, ha vezérelvnek tekintjük Pólya György (A gondolkodás
iskolája című világhírű mű szerzője) útmutatását, miszerint „a probléma
megfogalmazása félút a megoldáshoz".
Tehát a történelem folyamán mindig a fizika számított a megismerés
számára modelltudománynak. A fizika alapvetően empirikus tudomány,
amely méréseken alapul, a mérések pedig számszerű eredményeket
termelnek, így hát a klasszikus tudomány alapvetően mennyiségi,
numerikus szemléletű, már az ókor óta. Ebből fakad, hogy amikor
napjainkban túlteng a kommunikáció, az adat- és hírdömping,
kézenfekvőnek tűnt az előzőkben vázolt megfontolások szerint
információsnak titulálni e társadalmat, sőt az elektronikus
kommunikáció XX. századi térhódítását tekintve forradalminak tekinthető
Shannon 1948-ban publikált elmélete, amely először foglalta a
kommunikáció elméletét egzakt matematikai keretbe. Ezt tartjuk ma is az
információelmélet megalapozásának és elindítójának. Azután az akkor
csecsemőkorát élő számítástechnikában és elektronikus hírközlő
rendszerekben gyümölcsöző alkalmazásokra talált, ami módot adott
konkrét számítások elvégzésére, mérnöki tervezésre. Sőt maga Shannon
egy évvel később, 1949-ben publikálta – saját elméletének
„alkalmazásaként" – szintén korszakos dolgozatát a kommunikációs
rendszerek biztonságáról, amelyet a modern kriptográfia (a titkosítás
tudománya) megalapozásának tekintünk. Ugyanakkor alig 10 évvel később a
magyar kibernetika és elméleti számítástechnika atyjaként tisztelt
Kalmár László professzor felvetette a minőségi információelmélet
szükségességét. Ez a korát jóval megelőző gondolat pontosan arra utalt,
hogy a strukturált információ nem írható le csupán mennyiségi
eszközökkel.
A tisztán számszerűsített mennyiségekkel nemcsak a bonyolultabb
információs rendszerek nem jellemezhetők, hanem az ezeknél még
bonyolultabb társadalom sem. Szükség van tehát egy új, strukturális
szemléletre, amely módot ad a kvantitatív adatok dömpingjét rendszerező
összefüggések kezelésére is.
Az információ strukturálódásának hierarchiájában elemi egységnek
tekinthetjük a strukturálatlan információt. Ezekből vonatkoztatási
struktúrák útján jön létre a jelentés, kialakulnak a jelentéssel bíró
tartalmak, majd a jelentéstartalmak használata (további
strukturálódása), a tudás. Ahogy azt már jeleztem, meggyőződésem, hogy
a tudástársadalom a kívánatos jövőbeli cél. Azonban napjainkban és a
közeljövőben – az eddigiekben megfogalmazott problémák alapján –
legfeljebb információ alapú e-társadalomról beszélhetünk.
– Jól értem, veszélyes problémának tartja, hogy egyre könnyebben egyre több információhoz juthatunk?
– Nem pontosan így. De azt ma már tényként szögezhetjük le, hogy
napjainkban valóban elárasztanak bennünket a hírek, adatok,
információk, és korántsem biztos, hogy ez ebben a formában hasznos
számunkra. A dömpingben gyártott, az interneten és más adatbázisokban
elérhető információk ma még strukturálatlan s ilyen formában csak
primitív módon használható adathalmazok. Hiába van sok millió honlap az
interneten, amikor az embernek semmi esélye nincs, hogy az egészet
átlássa, megismerje. Nem az a segítség, ha tetemes mennyiségű forrásban
naphosszat böngészhetünk, hanem az, ha könnyen, gyorsan és
biztonságosan hozzájuthatunk megbízható ismeretekhez (nemcsak
ömlesztett információkhoz), sőt magasabb szinten tudáshoz, ami
megkönnyíti a hétköznapi életünket, munkánkat.
Az lenne a kívánatos, hogy az emberi gondolkodás által jobban
megközelíthető formában – mondhatnám azt is, hogy emberibb módon –
lehessen belőlük a jelentéstartalmat kihámozni, és azt alkalmazni, ami
a tudáshoz, a tudás gyarapításához szükséges. Ahogyan Szentgyörgyi
Albert fogalmazott: „Az ember feje nem arra való, hogy belelapátoljuk a
rengeteg adatot, szecskát, hanem elegendő, ha az ember tudja, hogy a
szükséges információt hol lehet megtalálni a könyvtárakban." Ma a
könyvtárakat hatalmas számítógépes adattárak egészítik ki (vagy éppen
helyettesítik), de Szentgyörgyi intelme egyre aktuálisabb. A hatalmas
kapacitású tárolókban felhalmozott és valóban könnyen hozzáférhető
információtömeg önmagában csak növeli az ember elesettségét,
kiszolgáltatottságát, és csökkenti biztonságérzetét. A strukturálatlan
és áttekinthetetlen, több milliárd elemi adatot (információt)
tartalmazó halmazban nehéz eligazodni, ezért a fellelt információk
tudássá válásának hatásfoka rendkívül alacsony.
Ráadásul ma még a különféle keresőprogramok is mennyiségi szemléletre
épülnek, vagyis ha beírunk egy kifejezést, akkor a program azt
vizsgálja, hogy az adott karaktersorozat vagy annak egy része hol és
hányszor fordul elő. Sokszor azonban ennek semmi köze a valódi
tartalomhoz, így nem ismerethez, hanem újabb adatokhoz jutunk.
Ez a helyzet a kommunikációs technológiák két fejlődési irányából
következik. Az egyik, hogy az információgyártók (a médiától kezdve a
különféle tartalomszolgáltatókon át akár a saját honlapot készítő
magánemberekig) exponenciálisan növekvő mértékben lapátolják az
adatokat a nagy közös kincsnek vélt feneketlen információs kútba. Ezzel
párhuzamosan a technika, az eszközök képessége, kapacitása is
rohamléptekben fejlődik. Az elektronizáció versenyfutásra készteti az
ipari szereplőket, s így egy „virtuális agárverseny-effektus" lép fel.
Ma egy személyi számítógépnek tárolóképességben, műveleti sebességben
akkora a kapacitása, hogy jórészt nem tudjuk kihasználni. Napjaink
információ alapú társadalma tehát a feje tetejére állt. Nem a technikai
fejlesztések, kapacitások adnak választ az alkalmazások által felvetett
igényekre, hanem a mesterségesen felfokozott, az informatikai,
számítástechnikai ipar által gerjesztett kínálat kényszeríti a
fogyasztókat virtuális versenyfutásra, amely azonban valódi fogyasztást
generál. A kívánatos strukturális fejlődés helyett, amely a
tudástársadalomhoz vezetne, az informatika és számítástechnika üzleti
világának mennyiségi fejlődését szolgáljuk ki. Súlyosbítja a problémát,
hogy a „leszakadás" miatt mesterséges bűntudatot keltenek az
emberekben, miközben a társadalom jelentős része önhibáján kívül
(egzisztenciális nyomorban) válik a már-már áthidalhatatlan
„információs szakadék" áldozatává.
A felfokozott „virtuális agárverseny-effektus" következtében az egyre
mélyülő információs szakadék egyik oldalán az emberiség 90%-a, míg az
e-társadalmat valóban kihasználó, sőt élvező másik oldalán csupán 10%-a
áll.
– Milyen veszélyt jelez ez a folyamat?
– Egyre távolabb kerül egymástól az egyszerű állampolgár és a hatalom
(a pénz és a politikai tőke), így egyre nő a „fogyasztó közember"
kiszolgáltatottsága. Jobb híján kénytelenek vagyunk a fogyasztói
társadalom kategóriáit használni, hiszen éppen az jellemzi információ
alapú társadalmunkat, hogy akarva-akaratlan az infokommunikációs
technika és az általa gyártott kifogyhatatlan információdömping
fogyasztóivá válunk. Az elektronizálás, a digitalizáció életünk minden
területére belopózott, megváltoztatta munkánkat és szabadidőnket,
olvasási, szórakozási, vásárlási, tanulási, ügyintézési és tájékozódási
szokásainkat. Azaz egyre inkább egy virtuális digitális cérnaszálon
függ az életünk.
Ebben a digitalizált e-társadalomban nincs stabil
referenciarendszerünk, nem tudjuk mihez viszonyítani a nagy
adattárakból, információs hálózatokból szerzett információkat
(adatokat), amelyek így a „fogyasztó közemberek" tömegei számára
virtuális ködbe vesznek. Az eredmény a „lilatehén-effektus": újabb és
újabb generációk nőnek fel, amelyek soha nem láttak valódi tehenet (ez
jelképezi a megtapasztalható referenciainformációt), és az internetről,
a médiából szerzett információk, reklámok alapján meggyőzhetők arról,
hogy létezik ilyen állat.
A strukturálatlan információdömping óriási veszélye tehát az, hogy
virtualizálódik a világ, egyre nehezebb eldönteni, hogy mi a valódi és
mi a virtuális információ. Az információsnak nevezett e-társadalomnak
tehát kulcsproblémája az információbiztonság.
Amikor 1950-ben Alan Turing azóta híressé vált dolgozatában feltette a
kérdést: „Tudnak-e a gépek gondolkodni?", akkor ez még egy őszinte és
naiv kérdésfelvetés volt. Korszakos jelentőségű, hiszen a
megválaszolására tett tudományos kísérletek indították el a mesterséges
intelligencia kutatását. Saját kérdésére adott válaszként alkotta meg
Turing azt a tesztet, amelyet azóta Turing-tesztként tartunk számon, és
amely a természetes és mesterséges intelligencia megkülönböztetését
célozza. Fontosnak tartom felhívni a figyelmet arra, hogy e kérdés
megválaszolására dolgozta ki Turing annak az absztrakt automatának a
leírását, amely később a programozható számítógépek elméleti modelljét
adta, és egy új matematikai ág, az „automataelmélet" alapjául szolgált.
Turing kérdésfeltevése tehát igen gyümölcsözőnek bizonyult, hiszen
nemcsak az előzőekben jelzett új tudományterületeket alapozta meg, de
az informatika, a számítástudomány napjainkban megvalósuló több
eredménye is az ő köpönyege alól bújt ki, korát évtizedekkel megelőzve.
A technika (nem a tudomány!) fejlődési sebessége az elmúlt 50 év alatt
azonban Turing látnoki képességeit is felülmúlta, így ma már ő is
kénytelen lenne kérdését módosítani.
Ugyanis egyre kevésbé az a kérdés, hogy természetes vagy mesterséges
intelligenciával állunk-e szemben, hiszen a hatalmas, globalizált
adattárolók fekete dobozként működnek, és azokban rengeteg, természetes
intelligenciából származó adat, információ rejtőzködik. Korunk aktuális
kérdése az, hogy vajon valósak vagy virtuálisak a tárolókban lévő
információk és az azokra építhető ismeretek, azaz az információ alapú
társadalom fő problémája a „lilatehén-effektus" kiküszöbölése.
A tét igen nagy. Arról van szó ugyanis, hogy a jövő generációi
virtuális társadalomban nőnek-e fel, amelyben teljesen kiszolgáltatottá
és bizonytalanná válik minden. Amelyben az 1 százaléknyi hatalmon lévő
réteg a 99 százalékot mint marionettbábukat mozgatja, és azok észre sem
veszik, hiszen lilatehén-effektusban nőnek fel. Példaként a távoktatás
módszerét említem, s éppen azért, mert a drámai gondolatkísérlet
sokkoló, talán sokakat elgondolkodásra késztet. Ha az elektronikus
tananyagban fenntartás nélkül bízik a tanuló – és miért ne tenné –,
akkor így, emberi minta, metakommunikációs kontroll nélkül bármilyen
strukturálatlan információt el lehet fogadtatni a jövendő
generációkkal. A valódi iskolában élő tanár foglalkozik a tanulóval, és
ebben a hagyományos kommunikációs formában többféle referenciaforrás
hitelesíti a tanárt, az oktatást. Benne van a tanár személyisége, a
metakommunikáció, az azonnali párbeszéd, a csoport többi tagjával
alkotott „kollektív figyelem" lehetősége. Az e-kommunikációs
rendszerekből mindez hiányzik, hiszen a távközlés, a technikai
racionalitás és legfőképp az üzlet a redundancia, a szikár információt
kísérő metakommunikáció minimalizálásában érdekelt. Így hát az
információt egyre kevésbé lehet összevetni a valósággal, mert a valóság
is egyre inkább virtuálissá válik.
– Matematikusként, akinek napi munkája során szoros kapcsolata
van például a számítástechnikával, azt azért nem tagadja, hogy az
elektronikus eszközöknek vannak előnyeik is?
– Természetesen vannak, de hadd utaljak arra, hogy a történelem során
az ember minden nagyszerű találmányát először rosszra használta fel.
Valószínűleg eme történelmi tapasztalatokból merítve fogalmazott így
Albert Einstein: „A történelem arra tanít meg bennünket, hogy az
emberiség semmit sem tanul a történelemből."
Nos, szerény eszközeimmel csupán arra szeretném felhívni a figyelmet
(és erre lehetőség ez a beszélgetés is), hogy ne kövessük el újra meg
újra ezt a hibát.
A XX. század első felének militarista lendülete létrehozta azokat a
„csodafegyvereket", amelyekről ma már tudjuk, hogy mekkora pusztítást
végeztek. A XX. század második fele létrehozta a kémiai és
atomfegyvereket, a század végén ezekhez társultak a biológiai
fegyverek, amelyek alkalmazásával a teljes élő és élettelen világ, azaz
az ember és teljes környezete fenyegetettségbe került. A XXI. század
„csodafegyvere" véleményem szerint az „információs fegyver", amely a
történelem során a legördögibb, amely nem rombol le épületeket, nem
pusztít fákat, erdőket, állatokat és növényeket, gyártására nem épülnek
monumentális gyárak, üzemek sem a föld felett, sem a föld alatt. Ez
csak az információsnak nevezett társadalom egyetlen digitális,
infokommunikációs cérnaszálán függő embert helyezi olyan
kiszolgáltatott, védtelen helyzetbe, amelyben a hatalom képes ezt az
egyetlen cérnaszálat manipulálni, sőt bármikor elvágni.
Miközben tehát a korszerű technika felhasználójaként én is élvezem
annak kényelmi szolgáltatásait, kriptográfusként és az informatikai
rendszerek biztonságával több évtizede foglalkozó kutatóként
kötelességemnek érzem felhívni a figyelmet e vészesen felgyorsult
folyamat veszélyeire, és legjobb meggyőződésem szerint javaslatokat
tenni a nagyobb biztonság megteremtésére. Meglepő, és az emberi
társadalom működésének általános törvényszerűségeire utal, hogy
Comenius már a XVII. században így vélekedett: „Milyen siralmas látni,
hogy a tudományokat alig lehet megkülönböztetni a fegyverektől."
A magas technikai fejlettségű országokban már felismerték a problémát,
s folyik a harc az állampolgári jogok és a nemzetbiztonsági érdek (a
hatalom így tálalja) között. A küzdelem azonban elég egyenlőtlen. Az
információ alapú társadalom technicista (és alapvetően üzleti
szemléletű) fejlesztési iránya képes az emberek teljes személyiségét az
ő belegyezésük nélkül leképezni digitális adathalmazokká, és azokat
észrevétlenül manipulálni. Míg ugyanez az állampolgár számára
áttekinthetetlen és ellenőrizhetetlen virtuális adatrengeteg.
Mindez természetesen jól, jó célokra és a fogyasztók számára is
biztonságosan használható, de az informatikai biztonsági technológiák
jóval könnyebben kerülnek rossz kezekbe, és ha valóban rossz kezekbe
kerülnek, akkor sokkal nagyobb kárt tudnak okozni a társadalomnak, mint
amekkorát a célorientált, statikus fizikai, kémiai vagy biológiai
fegyverek.
A technika robbanásszerű fejlődésével nem fejlődik arányosan a
veszélyérzetünk. Albert Einstein erre hívta fel – kicsit megkésve –
kora társadalmának figyelmét, amikor ezt mondta: „Az atom hatalmának
szabadon engedése mindent megváltoztatott, kivéve gondolkodásmódunkat,
és így példátlan katasztrófák felé sodródunk."
Nekünk már történelmi rálátásunk van, ezért tudnunk kell, hogy Einstein
intelme a XXI. század „információs csodafegyverére" hatványozottan
érvényes. Ne ismételjük meg a történelmi hibákat!
A technikai eszközök fejlődését természetesen nem ítélem el, de azért
hadd hivatkozzak még egyszer Szentgyörgyi professzorra. ő már 30 évvel
ezelőtt felhívta a figyelmet arra, hogy a civilizált embernek mind az
öt érzékszerve eltompult az állatokéhoz képest. Egyetlen specifikus
szervünk maradt, amellyel versenyben maradhatunk az élővilágban, ez
pedig az agyunk, a gondolkodás képessége. Már ő is látta, és azóta
fokozottan érvényes, hogy a „virtuális agárverseny-effektus", az
e-világ kezdi ezt az érzékszervünket is eltompítani. Ma az emberek
mindenben mankóként támaszkodnak a gépekre, az elektronikus eszközökre.
Szinte senki nem tud fejben számolni, mert előkapja a zsebszámológépet,
újabban a mobiltelefont (hol van már a logarléc!), de már kalkulátor
sem kell, mert például a boltokban a mérlegbe, a vonalkód-leolvasókba
minden számolási funkció be van építve. A gépi tévedés lehetősége az
emberekben csupán elvi lehetőség, a gyakorlatban senki sem kísérli meg
az emberi intelligencia lehetőségeivel megbecsülni a gép által adott
eredményt, hogy így legalább a nagyságrendi tévedést felfedezze. Vajon
hányan veszik észre, ha 10 deka párizsi vásárlásakor a digitális
mérlegbe véletlenül az ötszörös árú sonka vagy szalámi kódját ütik be,
és így a vonalkódos címkéről a pénztárgép ötszörös árat regisztrál?
Vajon hány ilyen és ennél súlyosabb „tévedés" áldozataivá válunk az
e-világ elszemélytelenedése, az információs kiszolgáltatottság miatt?
A folyamatot nem lehet megállítani, de mindenképpen lassítani kellene
ahhoz, hogy a lehetőségekkel párhuzamosan a biztonság is fejlődni
tudjon. Hinnünk kell, hogy a fejlődésben rejlik a jobb jövő lehetősége
is, de ma, amikor az uralkodó mennyiségi, üzleti szemléletből
következően mindenki az internet-előfizetés és mobiltelefon-használat
számszerűen kimutatható rohamos terjedésének drukkol, úgy érzem, az
információsnak nevezett társadalom veszélyeire is fel kell hívni a
figyelmet, mert azzal senki nem foglalkozik.
– Miben látja a kiutat?
– Az egyetlen kiutat abban látom, ha a reneszánsz mintájára megvalósul
egy „infosance" (információs reneszánsz) társadalom víziója. Az
analógia első hallásra meglepő lehet. De gondoljunk bele, hogy a
reneszánsz szélesre tárta az ablakot a középkor csőlátásával szemben,
amikor az egyház birtokolta a világról szóló információk nagy részét,
így a kezében volt az emberek gondolkodásának „marionettvezérlése".
Mára ez átalakult a digitalizált, elektronikus technika csőlátásává, az
internet, az információs hálózatok fekete dobozává, amelynek
„marionettvezérlése" a hatalom, az adattárak és informatikai rendszerek
tulajdonosainak kezében van. Az „infosance" társadalom arról szólna,
hogy a reneszánsz nyitottságával és világra csodálkozásával párosítva
kellene a mai technika pozitívumait egy jobb, egyenlőbb társadalom, a
rohanó világgal szemben egy természetesebb tempóban haladó, élhetőbb
életforma kialakítására felhasználni. Az „infosance" társadalom
középpontjában tehát az ember, nem pedig a technika kiteljesedése áll.
Értsük meg: annál kiszolgáltatottabb az ember, minél inkább az általa
ellenőrizhetetlen technikai eszközökhöz van hozzárendelve, és csak
azokon keresztül tud kommunikálni a hatalommal, az egész társadalommal.
A ma és a holnap társadalmának kulcskérdése az információbiztonság.
Az e-társadalomban azáltal, hogy egyrészt iszonyatos adat-, hír-,
illetve információdömpinget hozunk létre, másrészt egyre kevésbé tudjuk
eldönteni a virtuális és valós információ dilemmáját, óriási rejtett
veszélynek vagyunk kitéve.
Orwell utópiaként alkotta meg a „nagy testvér" gondolatát, ám ez ma már
létező valóság. Sokkal valósabb, mint ahogy ő kitalálta. A technika ma
már lehetővé teszi, hogy minden adatunkról információ álljon
rendelkezésre akár arra illetéktelen idegenek, akár ama bizonyos 1
százalékot kitevő hatalom számára. Másrészt szinte teljesen elválik az
egyes emberről rögzített információk felhasználása az ő szándékától,
nem ura annak, hogy mi történik „saját digitális másával". Az igazi
veszély abban rejlik, hogy rólunk, polgárokról a hatalom rendeletek és
technikák útján már mérhetetlen mennyiségű információt képes
begyűjteni, amit kezelni tud, mert megvannak hozzá a technikai
eszközei, és megvan a hozzáférési jogosultsága, viszont ő szabályozza
azt is, hogy azokból mi magunk mihez juthatunk hozzá. Az ember
kiszolgáltatott ezzel a hatalmas rendszerrel szemben. A magánember soha
nem tudja felvenni a versenyt a hatalmi apparátussal, a hatalmi 1
százalékkal, de vegyük észre, hogy nem is ez a dolga. Ahhoz, hogy az
állampolgár az információ cérnaszálán függő létében biztonságban
legyen, az kellene, hogy a szál egyik és másik vége között egyenrangú
partnerek legyenek. A kör tehát bezárult. Eljutottunk oda, hogy ez
ellen a veszély ellen hagyományos módon, hagyományos eszközökkel nem
lehet védekezni.
Illetve mégis, ha megvalósul az „infosance" eszméje. Léteznek ugyanis
technikák, vannak elméleti eredmények, amelyek alapján lehet mindkét
fél számára biztonságos informatikai rendszereket konstruálni. Ez a
technika a statikus titkosítás helyett dinamikus titkosító
algoritmusokat használ. Csak ezek képesek eldönteni, hogy valós vagy
virtuális információval állunk-e szemben. Ha ezek a módszerek
beolvadnának a mindennapok gyakorlatába, akkor lenne esélyünk arra,
hogy egyrészt lassítsuk a „virtuális agárverseny-effektust", másrészt
közép- vagy hosszabb távon megakadályozzuk a „lilatehén-effektust".
– Tehát mégiscsak a gépektől várja a megoldást?
– Annak ellenére, hogy a technika rabjai vagyunk, és az elektronizáció
cérnaszálán függünk, minden elektronikus rendszert emberek vezérelnek.
Ember a rendszerek szellemi atyja, a konstruktőr, a rendszergazda, az
információkhoz való hozzáférésre jogosult vezető, emberek uralják az
információs rendszerek alkalmazását. Ezért minden egyes biztonsági
rendszer kulcsa és egyben leggyengébb láncszeme is az ember. A technika
biztonságossága tehát önmagában nem létezik, csak teljes alkalmazási
környezetével együtt.
A megoldást itt is az „infosance" -ban látom. A technikai eszközöket
nem utálni, megsemmisíteni kell, hanem úgy kell integrálni az
alkalmazói rendszerekbe, hogy elérjük a biztonsági kritériumok
úgynevezett egyenszilárdságát, azaz a rendszer minden veszélyeztetett
pontja azonos mértékben védett legyen. A hatalomnak nyitottnak kellene
lennie az ezt szolgáló és az „információs cérnaszál" két végének
egyenlő biztonságot nyújtó technikák alkalmazására. Ezek a technikák
valódi emberi alkotások, mégis lehetővé teszik a rossz irányba
befolyásolható (megfélemlíthető, zsarolható, korrumpálható,
illetéktelenül visszaélő) emberi tényező nagyfokú kiküszöbölését, és
ezzel megteremtik az információs egyenlőség alapjait. Így válhat az
„információs csodafegyverből" az „infosance" tudástársadalmának alapja.
prim.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Reflektorfényben a Jobbik. Mit és kiket képvisel, és Morvai Krisztina?