Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
APROPÓ klub - Gondolkodóknak és Önkifejezőknek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Szakértők szerint nem állíthatók helyre teljesen az Afganisztán
középső vidékén, Bamijánban megsemmisített világhírű Buddha-szobrok,
amelyeket 2001-ben ágyúval lőttek és dinamittal robbantottak fel a
"bálványok" elpusztítását elrendelő tálib vezetés parancsára. Az ENSZ
Nevelésügyi, Tudományos és Oktatási Szervezete, az UNESCO jelenleg
kizártnak tartja, hogy a másfél ezer éves szobrok teljes rekonstruálása
megtörténjen - mondta Michael Jansen német archeológus,
építészettörténész, aki az UNESCO felkérésére évek óta Bamijánban
tevékenykedik a Rajna-Vesztfáliai Műszaki Főiskola csapatával.
A két Buddha-szobor rekonstruálásáról régóta vita
folyik, a bamijáni szobrok töredékeit konzerváló és felmérő szakértők a
múlt héten gyűltek össze, hogy tanácskozzanak a 38, illetve 55 méteres
szobrok sorsáról. Az egyeztetésen az a döntés született, hogy nem kerül
sor teljes rekonstrukcióra - idézte fel Jansen.
Bár a Müncheni Egyetem részéről elhangzottak a teljes restaurálást
lehetségesnek tartó vélemények, Jansen szerint ezek nincsenek
összhangban a szakértői kör véleményével. A délnémet város egyeteme
egyébiránt szintén képviselteti magát a munkacsoportban.
A két óriási Buddha-szobor darabjait pillanatnyilag a Bamiján-völgyben
létesített ideiglenes raktárakban tárolják. "Ez azonban csak néhány évig
tarthat, mivel a bamijáni homokkő igen porózus, könnyen szétporlik" -
mutatott rá korábban Erwin Emmerling, a müncheni műszaki egyetem tanára.
A szakember pár hete arról beszélt, hogy a kisebbik szobor darabjait
szerves szilikont alkalmazó eljárással ragasztanák össze, ez jobban
megfelelne a térség időjárási viszonyainak, mint a hagyományos műgyantás
technológia.
Bamiján a középkori Selyemút mentén, a mai Afganisztán középső
térségében, Kabultól mintegy 260 kilométerre északnyugatra található.
Fénykorában igen fontos buddhista központ volt, ahol szerzetesek ezrei
éltek mindaddig, amíg a 10. században az iszlám hódítás el nem érte ezt a
szent helyet is. Emmerling kutatásai szerint a kisebbik Buddha-szobrot
544 és 595, a nagyobbikat 591 és 644 között faragták ki a sziklafalban.
Afganisztán egykori tálib kormányzata az iszlám hit fanatikus,
szélsőséges értelmezésén alapuló elveire hivatkozva lerombolandó
bálványnak minősített minden szobrot, és a nemzetközi tiltakozást
semmibe véve az egyedülálló bamijáni óriás-Buddháknak sem kegyelmezett.
A Müncheni Technikai Egyetem szakértői rekonstruálják az afganisztáni óriás Buddha darabjait, hogy megtudják, hogyan nézett ki az fénykorában.
A Müncheni Technikai Egyetem szakértői rekonstruálják az afganisztáni óriás Buddha darabjait, hogy megtudják, hogyan nézett ki az fénykorában. A híradásokból jól ismert csodás szobor a fehér hunok alkotása lehetett.
A szentélyben emelkedő szobrok közült a Nagy Buddha 55 méter, a kicsi pedig 38 méter magassággal hirdette az ókori nagy tanító dicsőségét. A Selyemút karavánútja mentén elhaladt kereskedők szívesen álltak meg és imádkoztak, hogy útjuk szerencsés legyen. Ma ez az ősi zarándokhely a világ legnagyobb Buddha ábrázolásai közé tartozik. Nemcsak az emlékmű állt ott, hanem köréje kolostor épült, ahol szerzetesek ezrei végezték szertartásaikat.
Feléledő szobrok
Afganisztán Bamijan völgyében emelt csodálatos emlékműről német kutatók mondtak szakvéleményt. Közel másfél éves munkájuk után kiderítették a szobor pontos korát. Buddha stílusa, valamint a szerves anyagokból kivont minták alapján a szentélyben álló kis Buddha 544 és 595 között a nagy pedig 591 és 644 között készült, vagyis mindkettő a fehér hun korszakba esik bele. A vizsgálatokból arra is fény derült, hogy a szobor egykor milyen színekben pompázott. A kutatást vezető Erwin Emmerling a sajtónak elmondta, hogy a Buddhákat régen élénk színekkel kenték le, hogy odavonzza a messzi látogatók tekintetét. A szobrot az évszázadok alatt többször is átfestették, mert azok időről időre kifakultak. A külső ruhát, a szangatit először sötétkékre, a belsejét rózsaszínre festették, majd a tetején élénk narancssárga következett. Valószínűleg hasonló ruhában jártak az akkori szerzetesek is. Később viszont nagy átalakítást végeztek és a nagy Buddhát vörös és fehér színűre kenték át, a ruházat belseje pedig kék lett. Ez az átalakítás a 10. században történhetett, valószínűleg akkor megváltozott a szerzetesi divat. A 11. századi írott források már egy nagy vörös és egy holdszínű fehér Buddháról szólnak, mely a bamijani két szoborra utalhat.
Türelmes hunok
A bamijani Buddha szobor kiemelt média figyelmet kapott azóta, hogy 2001-ben a tálibok felrobbantották. A történeti forrásokat tanulmányozó japán és angol történészek azóta kiderítették, hogy a buddhizmus korántsem volt annyira népszerű vallás a középkorban, mint azt a híradások felénk közvetítették. Takasi Osawa, japán kutató a kínai krónikák adataival, valamint helyi, hun feliratok elemzésével kiderítette, a késő ókorban a térséget uraló indo-szkíták, a kusánok még Buddha híveinek számítottak, de a közép-ázsiai térségben felemelkedő és az 5. században nagy hódítókká vált fehér hunok ragaszkodtak őseik vallásához, a táltoshithez és csak névleg vették fel az idegen hit tanait, így a buddhizmust. Már a 6. században Indiába tartó kínai zarándokoknak is feltűnt, hogy a buddhista szentélyek mellett mennyi nem buddhista él, akik a hunok ősi hitét követték. A vallási türelemről híres heftaliták azonban nemcsak megtűrték Buddha követőit, hanem ők adták parancsba, hogy építsék fel a környékbeliek számára ezt a csodás kolostort és emlékművet.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!